Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1394؛6(1): 25-30.
  تعداد مشاهده چکیده: 674
  تعداد دانلود PDF: 309

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي کيفيت خدمات ارايه شده به مراجعين اورژانس مرکز آموزشي درماني امام رضا (ع) تبريز-1390

جعفر صادق تبریزی، هادی کلانتری*، علیرضا علاء، محبوب پورآقایی، محمد اصغری جعفر آبادی، کمال قلی پور، علی تقی زادیه، رضاقلی وحیدی
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: hadi.bm20@gmail.com

چکیده

زمينه و اهداف : رضايت بيماران مراجعه کننده به اورژانس به عنوان يکي از مهم ترين شاخص هاي کيفيت خدمات بيمارستان تلقي مي شود. اين مطالعه بر آن است تا کيفيت خدمت ارايه شده در اورژانس را از ديدگاه مراجعه کنندگان بسنجد.

مواد و روش ها : مطالعه حاضر يک مطالعه توصيفي تحليلي با مشارکت 120 نفر از مراجعه کنندگان اورژانس مرکز آموزشي و درماني امام رضا (ع) تبريز در سال 1390 انجام گرفت. داده هاي مطالعه به وسيله پرسشنامه محقق ساخته که روايي آن در شرايط اورژانس توسط 10 نفر از متخصصين اورژانس بررسي و تأييد و پايايي آن با مطالعه پايلوت تعيين شد، جمع آوري گرديد. از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا اهميت هر يک از گويه هاي پرسشنامه و عملکرد واقعي سيستم را در قالب طيف ليکرت چهارگزينه اي مشخص نمايند. کيفيت خدمت با استفاده از فرمول "(عملکرد* اهميت)-10=کيفيت خدمت" محاسبه گرديد. براي تحليل داده ها از آزمون هاي t مستقل و تحليل واريانس استفاده شد. براي تحليل داده ها نرم افزار SPSS17 به کار رفت و P<0.05 معني دار در نظر گرفته شد.

يافته ها : امتياز کل کيفيت خدمت برابر با 8.77 محاسبه شد. همچنين مشخص گرديد ابعاد اعتماد، احترام و دسترسي به ترتيب داراي بيشترين و مطلوب ترين و ابعاد تغذيه، ايمني، هزينه و استمرار خدمت به ترتيب داراي کمترين امتياز و نامطلوب ترين کيفيت از ديدگاه گيرندگان خدمت بودند.

بحث و نتيجه گيري : از آنجايي که ارتقاي کيفيت ارايه خدمات در بخش اورژانس به شناخت صحيح وضعيت موجود و بررسي مشکلات نياز دارد، مي توان با استفاده از نتايج اين پژوهش، مداخلات لازم براي بهبود نقاط ضعف و ارتقاي کيفيت خدمت ارايه شده در واحد اورژانس را با تأکيد بر نقاط ضعف طراحي و اجرا نمود.

کلید واژه ها: کیفیت خدمت, اورژانس, دیدگاه بیماران, مرکز آموزشی و درمانی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.