Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1394؛6(2): 44-53.
  تعداد مشاهده چکیده: 739
  تعداد دانلود PDF: 381

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي کيفيت فني مراقبت هاي دوران بارداري در مجتمع سلامت شهيد چمران شهر تبريز - سال 1393

حسن الماس پور خانقاه، رویا حسن زاده، گیسو علیزاده بی پناه، رقیه علی بابایی، لیلا دشمنگیر*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: leiladoshmangir@yahoo.com

چکیده

زمينه و اهداف : کيفيت فني يکي از ابعاد مهم کيفيت در خدمات سلامت مي باشد. کيفيت فني آن چيزي است که مشتري دريافت مي کند؛ در مقايسه با آن چيزي که بر اساس شواهد علمي به عنوان استاندارد خدمت معرفي شده است. هدف از مطالعه حاضر ارزيابي کيفيت فني مراقبت هاي دوران بارداري بر اساس استانداردهاي وزارت بهداشت و درمان از ديدگاه زنان باردار در مجتمع سلامت شهيد چمران شهر تبريز مي باشد.

مواد و روش ها : مطالعه حاضر يک مطالعه توصيفي مقطعي با استفاده از مدل CQMH (Comprehensive Quality Measurement of Health care) مي باشد. حجم نمونه مورد بررسي شامل 30 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مجتمع سلامت شهيد چمران بود که به روش تصادفي ساده انتخاب شده بودند. ابزار جمع آوري داده پرسشنامه استانداردي بود که روايي آن قبلاً بررسي شده و پايايي آن نيز با آلفاي کرونباخ 0.952 تأييد شده بود.

يافته ها : يافته هاي مطالعه نشان مي دهد که در قسمت معاينات باليني، بيشترين ميزان تطابق با استاندارد، مربوط به معاينه زنان و شنيدن صداي قلب جنين (16.7 %) مي باشد. در قسمت آموزش مراقبت هاي دوران بارداري، بيشترين ميزان تطابق با استاندارد، مربوط به آموزش بهداشت دهان و دندان ( 6.8 %) مي باشد که 80 % کمتر از استاندارد و 13.3% بيشتر از استاندارد است. همچنين اين يافته ها نشان مي دهد که آموزش درباره خون ريزي و لکه بيني 90% کمتر از استاندارد انجام مي گيرد. در قسمت سوم مطالعه که مربوط به تجويز مکمل هاي دارويي مي باشد، نتايج به دست آمده نشان دهنده اين است که تجويز بيش از حد استاندارد مربوط به اين قسمت صورت گرفته است. در قسمت خدمات پاراکلينيک بيشترين ميزان تطابق با استاندارد مربوط به تعداد آزمايش خون (50 %) مي باشد که 6.7 % کمتر از استاندارد و 43.3% بيشتر از استاندارد مي باشد.

بحث و نتيجه گيري : بخش قابل توجهي از اظهارات مادران باردار نشان دهنده استفاده کمتر (Under Use) و بيشتر از حد استاندارد (Over Use) مي باشد که نشانگر فرصت مناسب براي بهبود و ارتقاي کيفيت مراقبت هاي دوران بارداري بر اساس استانداردهاي وزارت بهداشت مي باشد. بر اساس استانداردها دو حيطه معاينات باليني و آموزش مراقبت هاي دوران بارداري در وضعيت نامناسب قرار دارد که نيازمند مطالعاتي با حجم نمونه بيشتر و انجام مداخلات مناسب بر اساس نتايج به دست آمده مي باشد.

کلید واژه ها: کیفیت فنی, مراقبتهای بارداری, ارتقای کیفیت, استفاده کمتر از حد استاندارد, استفاده بیشتر از حد استاندارد
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 20 شهریور 1394
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)