Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(2): 96-104.
doi: 10.34172/doh.2021.10
  تعداد مشاهده چکیده: 1236
  تعداد دانلود PDF: 739

بهداشت عمومی

مقاله پژوهشی

تأثیر اضطراب ناشی از ویروس کرونا بر عزت نفس، رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید- 19

سمیرا استکی 1* ORCID logo

1 گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: estekisamira@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف:شیوع گسترده کرونا و همه گیری ناشی از آن و اجرای قرنطینه باعث افزایش اضطراب ناشی از کرونا در افراد جامعه شده است. از سوی دیگر تراژدی‌های جمعی، به ویژه مواردی که شامل بیماری‌های عفونی می‌شوند، غالباً موج‌هایی از ترس و اضطراب را افزایش می‌دهند که به نظر می‌رسد باعث ایجاد اختلال گسترده در رفتار و تهدید سلامت روان افراد زیادی در جمعیت می‌شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تاثیر اضطراب ناشی از ویروس کرونا بر عزت نفس، رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید- 19 انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری شامل 165نفر زنان شهرستان بابل با فعالیت متوسط بدنی منظم بودند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس و از طریق شبکه‌های مجازی تلگرام و واتساپ با توزیع لینک پرسش نامه آنلاین در پژوهش شرکت کردند. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش نامه‌های استاندارد شامل اضطراب کرونا علیپور و همکاران، خلق و خوی برومز؛ رضایت از زندگی داینر و همکارانش، عزت‌نفس روزنبرگ و پرسش نامه فعالیت بدنی IPAQ فراهم گردید. داده ها در نرم‌افزار SPSS 26 با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار SMARTPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که اضطراب ناشی از ویروس کرونا بر عزت نفس (0/238-=β) و بر رضایت از زندگی (0/307-=β)زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید- 19 تأثیر معکوس و معناداری دارد و بر خلق و خوی (0/573=β) زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم تأثیر مثبت و معناداری داردو مدل آنها از برازش مناسبی برخوردار است(0/05>P).
نتیجه‌گیری: اضطراب کرونا نقش مهمی در عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید 19 ایفا می‌کند و کاهش اضطراب ناشی از کرونا به وسیله برنامه‌های ورزشی مناسب می‌تواند در بهبود عزت نفس و رضایت از زندگی و خلق و خوی زنان با فعالیت بدنی متوسط منظم در دوران قرنطینه ویروس کووید 19 موثر باشد.

کلید واژه ها: عزت نفس, رضایت از زندگی, خلق و خوی, اضطراب کرونا, کووید-۱۹
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 01 دی 1399
بازنگری: 05 اسفند 1399
پذیرفته‌شده: 10 اسفند 1399
انتشار الکترونیکی: 01 تیر 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)