Logo-doh
تصویر سلامت. 1401؛13(1): 48-58.
doi: 10.34172/doh.2022.04
  تعداد مشاهده چکیده: 764
  تعداد دانلود PDF: 319

بهداشت عمومی

مقاله پژوهشی

نقش کلاس­های تربیت­‌ بدنی عمومی بر ویژگی­های ­شخصیتی و بهزیستی‌ ذهنی دانشجویان دختر

سولماز بابایی بناب 1 ORCID logo، سعید رضائی 2 ORCID logo، بهرام جمالی 3* ORCID logo

1 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
2 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 گروه علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: jamalib@tbzmed.ac.ir

چکیده

زمینه. یکی از روش های پیشگیری از آسیب های روانی، شناسایی عوامل مرتبط با آن است. ویژگی های شخصیتی و بهزیستی‌ذهنی یکی از باثبات ترین سازه های روان‌شناختی است و انجام فعالیت های جسمانی به عنوان راهی برای کمک به افراد به منظور کسب مهارت، دانش و نگرش مثبت در راستای رشد مطلوب، کسب سلامت عمومی و ایجاد لحظات شاد می باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش کلاس های تربیت بدنی عمومی بر ویژگی های شخصیتی و بهزیستی‌ذهنی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.
روش کار. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود. طرح تحقیق آن از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان دختر رشته های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که از میان آن ها 120 نفر از طریق نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شده بودند و به طور مساوی به دو گروه تجربی (کسانی که در این ترم واحد درس تربیت‌بدنی عمومی داشتند) و کنترل (کسانی که واحد تربیت‌بدنی عمومی نداشتند) تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تجربی از میان دانشجویانی انتخاب شدند که در حال گذراندن واحد تربیت‌بدنی عمومی 1 بودند و در مجموع 60 نفر به عنوان آزمودنی های گروه تجربی انتخاب شدند. آزمودنی های گروه کنترل نیز از دانشجویان مستقر در خوابگاه های کوثر و قدس دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. دانشجویان طی دو مرحله (اول ترم و پایان ترم) پرسش نامه شخصیتی برن رویتر و پرسش نامه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. کلاس های عمومی گروه تجربی به مدت 12 هفته و هر هفته یک جلسه 90 دقیقه ای به مدت 12 جلسه با مربیگری یک مدرس و رأس ساعت 8:30 الی 10 صبح اجرا شد. جهت آنالیز آماری از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد و از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 0/05>α استفاده شد.
یافته‌ها. نتایج نشان داد کلاس های تربیت‌بدنی عمومی بر هر شش صفت شخصیتی مورد بررسی و بهزیستی‌ذهنی (شادکامی) دانشجویان تأثیر معنی دار داشته است (P=0/001). این دوره سبب افزایش صفات اعتماد به نفس، اجتماعی بودن و برتری جویی و کاهش صفات میل به عصبی بودن، درون گرایی و اهمیت به خود آزمودنی ها و همچنین موجب افزایش بهزیستی‌ ذهنی گروه تجربی شده است (P<0/05).
نتیجه‌گیری. با توجه به اینکه زندگی دانشگاهی با استرس های پیچیده ای همراه است، به نظر می رسد توانایی مقابله با این استرس ها و لذت‌بردن از این موقعیت ها به وسیله کسب توانمندی های روان شناختی از طریق مشارکت در فعالیت های ورزشی امکان پذیر خواهد بود.
کلید واژه ها: عصبی بودن, درون گرایی - برون گرایی, برتری جویی, اعتماد به نفس, اجتماعی بودن
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 18 اسفند 1399
بازنگری: 04 خرداد 1400
پذیرفته‌شده: 21 مرداد 1400
انتشار الکترونیکی: 21 اسفند 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)