Logo-doh
تصویر سلامت. 1401؛13(1): 83-96.
doi: 10.34172/doh.2022.07
  تعداد مشاهده چکیده: 1121
  تعداد دانلود PDF: 410

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران و عملکرد سازمانی پرستاران بیمارستان‌های آموزشی

مهدی امرائی 1 ORCID logo، حسین ولی زادی 1 ORCID logo، محمد حسین حقیقی زاده 2 ORCID logo، فرزاد فرجی خیاوی 3* ORCID logo

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2 گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3 گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: faraji-f@ajums.ac.ir

چکیده

زمینه. ارتباطات، یک مهارت بسیار مهم مدیریت است به گونه ای که کلیه فعالیت های مدیران در سازمان ها با ارتباطات پیوند خورده است و استفاده موثر از آن می تواند عملکرد سازمان را در راستای دستیابی به اهداف خود یاری رساند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی مهارت ارتباطی مدیران و عملکرد سازمانی پرستاران در بیمارستان های آموزشی شهر اهواز انجام شد.
روش کار. روش پژوهش حاضر تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه ی پژوهش، مدیران و پرستاران بیمارستان های آموزشی اهواز بود که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 39 مدیر و 195 پرستار برآورد شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه بندی و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های مهارت ارتباطی بارتون و پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت انجام شد، که پرسشنامه ها به‌صورت متناسب با حجم هر طبقه در بین بیمارستان‌های مختلف توزیع شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بارتون توسط 8 نفر از اساتید گروه مدیریت خدمات بهداشتی و دانشکده پرستاری و پرسشنامه هرسی و گلداسمت توسط 8 نفر از اساتید و صاحب‌نظران در حیطه علوم مدیریتی مورد تحلیل و تائید قرار گرفتند، همچنین پایایی هر دو پرسشنامه با کمک ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/8 و 0/86 محاسبه و تائید شدند. برای تحلیل داده ها از روش‌های آمار توصیفی و همچنین آزمون‌های t-test و ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه ی 22 استفاده شد.
یافته‌ها. امتیاز مهارت ارتباطی با میانگین (0/53±)3/30 و عملکرد سازمانی با میانگین (0/81±)3/44 در حد نسبتا قوی برآورد شدند. بر اساس آزمون آماری، رابطه معنی داری بین ابعاد مهارت ارتباطی با عملکرد سازمانی کل مشاهده نشد، اما اجزای دو متغیر روابط معنی داری نشان دادند. در سطح زیرمولفه ها مولفه شنود رابطه ضعیف و مثبتی با مولفه توانایی (p=0/000) r=0/27 و نیز مولفه اعتبار داشت (p=0/012) r= 0/18. علاوه بر آن، مولفه مهارت کلامی رابطه قابل چشم پوشی مثبت و معناداری با مولفه وضوح (p=0/04) r=0/14 و نیز مولفه محیط (p=0/011) r=0/18 نشان داد.
نتیجه‌گیری. در این مطالعه رابطه معنی داری بین دو متغیر مهارت ارتباطی و عملکرد سازمانی مشاهده نشد، هرچند بر اساس ادبیات مدیریت انتظار می رفت این دو مفهوم با هم مرتبط باشند. از این رو، پیشنهاد می شود ضمن برنامه ریزی دوره های آموزشی برای تقویت مهارت های ارتباطی، مطالعاتی برای شناسایی عوامل میانجی این متغیر با عملکرد سازمانی در مدیران بیمارستانی طراحی شود.
کلید واژه ها: مهارتهای ارتباطی, عملکرد سازمانی, مدیران بیمارستان, پرستاران
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 30 شهریور 1400
بازنگری: 15 آبان 1400
پذیرفته‌شده: 16 آبان 1400
انتشار الکترونیکی: 21 اسفند 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)