Logo-doh
تصویر سلامت. 1402؛14(4): 441-450.
doi: 10.34172/doh.2023.34
  تعداد مشاهده چکیده: 320
  تعداد دانلود PDF: 133

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

کلان داده‌ و داروسازی: کاربردها و اولویت‌ها

محمدحسین رونقی 1* ORCID logo، نعیمه کامجو 1 ORCID logo

1 گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: mh_ronaghi@shirazu.ac.ir

چکیده

زمینه. بیمارستان ها، بیماران، پژوهشگران و مراکز درمانی در حال تولید حجم عظیمی از داده‌ها در بخش مراقبت‌های پزشکی و تشخیص دارو هستند. با توسعه مداوم ابزارهای ذخیره سازی داده و در دسترس بودن دستگاه‌های هوشمند در جهان، نفوذ کلان داده‌ها همچنان رو به رشد خواهد بود. این تأثیرگذاری به حوزه پزشکی نیز منتقل شده است. حجم داده‌های موجود در زمینه های فارماکولوژی، سم‌شناسی و داروسازی نیز به طور مداوم در حال افزایش است. از همین‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی کاربردهای کلان داده در حوزه داروسازی انجام شد.
روش کار. مطالعه حاضر در دو مرحله با رویکرد ترکیبی در زمستان 1401 انجام شد. در مرحله اول، کاربردهای کلان داده با جستجوی کتابخانه‌ای و روش تحلیل محتوا شناسایی و استخراج شد. در مرحله دوم، کاربردهای استخراج شده توسط کمیته خبرگان متشکل از 17 متخصص که در حوزه داروسازی ایران کار می‌کردند، رتبه‌بندی شدند. برای رتبه‌بندی کاربردهای کلان داده در حوزه داروسازی از تکنیک سوارا استفاده شد.
یافته‌ها. پژوهش حاضر اهمیت کاربردهای کلان داده در داروسازی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کشف و توسعه دارو (263/ 0) و تحلیل کارآزمایی بالینی (224/ 0) دارای بیشترین وزن اهمیت و بعد از آن‌ها به ترتیب اثربخشی و عملکرد دارو (197/ 0) ، ایمنی دارو (170/ 0) و شخصی سازی دارو (146/ 0) در مرتبه‌های بعد قرار دارند.
نتیجه‌گیری. مطالعه حاضر تلاشی برای مرور ادبیات موجود در مورد به کارگیری کلان داده در حوزه داروسازی و رتبه‌بندی آن‌ها را نشان داد. کلان داده می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا به کشف و توسعه هر چه بهتر داروها بپردازند و اثرات داروها و سایر مواد شیمیایی را بر بدن انسان بهتر شناسایی کنند، که این امر می تواند به بهبود ایمنی و کارایی داروها و سایر مواد شیمیایی کمک کند. همچنین کلان داده می‌تواند به بهبود دقت پیش‌بینی‌های مربوط به اثرات داروها و مواد شیمیایی کمک کند، که این امر به بهبود ایمنی در تولید دارو منجر شده و به جلوگیری از تداخلات نامطلوب دارویی کمک کند. در نهایت کاربردهای شناسایی شده در این مطالعه برای حوزه پزشکی و سلامت ضروری هستند و کلان داده ممکن است به‌طور قابل‌توجهی بر بهبود این حوزه‌ها تأثیر بگذارد. تحلیل کلان داده دارای پتانسیل تحول‌آفرینی است و راه‌های جدیدی برای درک و پیش‌بینی اثرات دارو ارائه می‌دهد. از این‌رو به کارگیری کلان داده نقش مهمی در داروسازی ایفا خواهد کرد و به کشف و توسعه دارو، بهبود ایمنی و اثربخشی دارو کمک جدی می‌کند.
کلید واژه ها: کلان داده, داروسازی, فارماکولوژی, کشف دارو, مطالعات بالینی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 28 تیر 1402
بازنگری: 29 مهر 1402
پذیرفته‌شده: 06 آذر 1402
انتشار الکترونیکی: 11 آذر 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)