Logo-doh
تصویر سلامت. 1403؛15(1): 114-128.
doi: 10.34172/doh.2024.09
  تعداد مشاهده چکیده: 133
  تعداد دانلود PDF: 60

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی مقایسه‌­ای پوشش مولفه‌های مفهوم سالمندی موفق در برنامه‌های سلامت ایران و کشورهای منتخب

رعنا غلام زاده نیکجو 1 ORCID logo، حسین مطلبی 2 ORCID logo، زیبا مزروعی 1*

1 گروه مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات طب تلفیقی، پژوهشکده سالمندی، گروه بهداشت سالمندان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: zibamazrooei@yahoo.com

چکیده

زمینه. سالمندی موفق احساس رضایت و شادمانی درونی فرد از زندگی کنونی و گذشته است. پیاده‌سازی این مفهوم در هر جامعه‌ای نیازمند توجه به آن در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان می‌باشد. بدین منظور این مطالعه با هدف بررسی مقایسه‌­ای پوشش مولفه‌های مفهوم سالمندی موفق در برنامه‌های سلامت ایران و کشورهای منتخب انجام گردید.

روش کار. پژوهش حاضر یک مطالعه تطبیقی است که ابتدا یک مرور متون انجام گردید. با جستجو در وب‌سایت‌های داخلی، اسناد و بخشنامه‌های وزارت بهداشت کشور، برنامه‌هایی که در خصوص سالمندان تدوین و در حال اجرا می‌باشد استخراج شده و مولفه‌هایی که در هر برنامه مورد تاکید بود مشخص گردید. در نهایت عناصر و مولفه‌های پوشش مفهوم سالمندی موفق در کشور ایران با سایر کشورهای منتخب در این زمینه بررسی و شکاف‌های موجود به شکل مطالعه تطبیقی مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته‌ها. با بررسی برنامه‌های سلامت کشور، عناصر و مولفه‌های سالمندی موفق موجود در هر یک از برنامه‌ها مشخص گردید. زیرمولفه‌های ارتقاء بهداشت، ارائه خدمات بهداشتی مناسب، خدمات پزشکی و درمانی در بیشتر بسته‌های برنامه‌های سلامت کشور مورد تاکید بوده است در حالی‌که زیرمولفه‌های پیشگیری از بیماری‌ها، مراقبت طولانی مدت، پای‌بندی سالمندان به استفاده از خدمات ارائه شده، حمایت اجتماعی، تحصیلات و سواد، درآمد، بیمه و حمایت اجتماعی و اشتغال در هیچ یک از برنامه‌ها مدنظر قرار نگرفته است. در بین کشورهای بررسی شده برنامه‌های سلامت دو کشور کانادا و آمریکا، انطباق زیادی با مولفه‌های سالمندی موفق چهارچوب سازمان بهداشت جهانی دارد.

نتیجه‌گیری. با توجه به مورد غفلت واقع شدن مولفه‌های مهمی چون پیشگیری از بیماری‌ها، مراقبت طولانی‌مدت و پای‌بندی سالمندان به استفاده از خدمات ارائه شده، سیاست‌گذاران حوزه سلامت باید شکاف موجود را با الگو‌گیری برنامه‌های سالمندی موفق در کشورهای منتخب در این حوزه تکمیل نمایند؛ هم‌چنین برای تامین مولفه‌هایی مثل حمایت اجتماعی، تحصیلات و سواد، بیمه و اشتغال درگیری بین بخشی در سطح وزارت‌های رفاه، آموزش و اقتصاد و دارایی ضروری به نظر می‌رسد.

کلید واژه ها: سالمند, سالمندی موفق, نظام سلامت, نرخ باروری
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 06 شهریور 1402
بازنگری: 13 آذر 1402
پذیرفته‌شده: 07 بهمن 1402
انتشار الکترونیکی: 26 اسفند 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)