Logo-doh
تصویر سلامت. 1403؛15(1): 1-16.
doi: 10.34172/doh.2024.01
  تعداد مشاهده چکیده: 153
  تعداد دانلود PDF: 68

مشارکت جامعه و مشارکت بین بخشی در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

تجارب مدرسین بالینی در فراهم‌‌سازی جو یادگیری حمایتی برای رشد هویت حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی

حکیمه حضرتی 1 ORCID logo، مژگان بهشید 2* ORCID logo، آرمین مهاری 3 ORCID logo

1 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: mozhganbehshid@hotmail.com

چکیده

زمینه. آموزش بالینی از ارکان اصلی آموزش صلاحیت‌های حرفه‌ای در دانشجویان رشته‌های علوم پایه پزشکی است که منجر به شکل‌گیری هویت حرفه­ ای فراگیران می‌گردد. این مطالعه با هدف کشف و تبیین تجارب مدرسین بالینی در فراهم‌‌سازی جو یادگیری حمایتی برای رشد هویت حرفه ­ای دانشجویان رشته‌های علوم پایه پزشکی به اجرا درآمد.
روش کار. مطالعه‌ی حاضر، یک مطالعه‌ی کیفی با رویکرد تحلیل محتوایی قراردادی است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدرسین بالینی و دانشجویان رشته‌های علوم پایه ­ی پزشکی جمع‌آوری گردید. جمع‌آوری داده‌ها تا رسیدن به اشباع داده ادامه یافت. جهت استحکام مطالعه از چهار معیار گوبا و لینکلن (Lincoln & Guba) شامل؛ مقبولیت، اطمینان‌پذیری، باورپذیری و انتقال‌پذیری و نیز از نرم‌افزار MAXQDA10 برای مدیریت داده‌ها استفاده گردید. مصاحبه‌ها به روش تحلیل محتوایی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها. از تحلیل مصاحبه­ ها، سه درون‌مایه تحت عناوین: "استاد بالینی به مثابه معمار جو یادگیری محور"، "ایجاد جو حمایتی" و "دید کل‌نگر به فرآیند آموزش و نیازهای دانشجویان" استخراج گردید.
نتیجه‌گیری. مدرسین بالینی با فراهم ساختن جو حمایتی، توجه به ابعاد مختلف انسانی، رعایت اصول رفتار و تعهدات حرفه‌ای و توجه ویژه به نیازهای فراگیران می‌توانند فرصت‌های یادگیری مناسبی را برای شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فراگیران فراهم ساخته و احترام به ارزش‌های حرفه‌ای را به فراگیران بیاموزند. آنها همچنین به عنوان رایزن حرفه‌ای و الگوی نقش می‌توانند در توسعه‌ی مهارت‌های فراشناختی فراگیران و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان گام بردارند.

کلید واژه ها: هویت حرفه‌ای, مدرس بالینی, جو یادگیری, مطالعه کیفی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 19 آبان 1402
بازنگری: 05 دی 1402
پذیرفته‌شده: 26 دی 1402
انتشار الکترونیکی: 21 اسفند 1402
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)