Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1393؛5(2): 15-21.
  تعداد مشاهده چکیده: 724
  تعداد دانلود PDF: 245

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي خطاهاي دارويي در مراکز آموزشي درماني شهر کرمانشاه

محسن محمدی، محمد محبوبی، آرش اکبر زاده، محمود کاظمی، حدیث محمدی، احد بختیاری، فرنوش شفاپی، نسترن امانی، سیده هدا موسوی*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: h.moosavee@gmail.com

چکیده

زمينه و اهداف : بروز اشتباهات دارويي مي تواند تهديدي براي ايمني بيمار محسوب گردد. پيشگيري از خطاهاي دارويي مستلزم گزارش و بررسي اينگونه خطاها مي باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسي خطاهاي دارويي در مراکز آموزشي درماني شهر کرمانشاه انجام شده است.

مواد و روش ها : پژوهش حاضر کاربردي، توصيفي- تحليلي و به شيوه پيمايشي انجام و براي جمع آوري داده ها از فرم گزارش خطاي وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه پرسنل کادر درماني (پرستاران، پزشکان و پيراپزشکان) مراکز آموزشي درماني شهر کرمانشاه مي باشد، که از بين آن ها افرادي که به گزارش خطاهاي انجام شده اقدام کرده اند، به عنوان نمونه آماري انتخاب شده اند. تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و آزمون کاي دو با به کارگيري نرم افزار SPSS18 انجام شد.

يافته ها : يافته هاي پژوهش نشان دادند که بيشترين خطاها مربوط به عدم به کارگيري صحيح دارو و کمترين آن مربوط به دوز نامناسب و همچنين بيشترين خطا در شيفت صبح اتفاق افتاده است. بيشترين علت بروز خطا مربوط به سهل انگاري پرسنل و کمترين آن عدم آگاهي بوده است.

بحث و نتيجه گيري : سيستم مراقبت بهداشتي و درماني بايد علاوه بر ايجاد فضايي براي شناسايي و گزارش خطاها از سوي پرسنل و شناخت عوامل مرتبط ايجاد کننده خطا، به آموزش پرسنل پرداخته و شرايط را براي ايجاد محيط کاري مناسب و حجم کاري متناسب با استاندارد فراهم نمايند.

کلید واژه ها: خطای دارویی, بیمارستان
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.