Logo-doh
تصویر سلامت. 1402؛14(1): 22-35.
doi: 10.34172/doh.2023.03
  تعداد مشاهده چکیده: 350
  تعداد دانلود PDF: 153

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

وضعیت موجود تعاملات حرفه ­ای بین دانشکده ­پزشکی و بیمارستان­های ­آموزشی از دیدگاه مدیران، مطالعه موردی: دانشگاه علوم ­پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

عبدالله جوادی نژاد 1 ORCID logo، نادرقلی قورچیان 1* ORCID logo، اختر جمالی 2 ORCID logo

1 گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: naghourchian@gmail.com

چکیده

زمینه. تربیت پزشکان ماهر و بهره­ مندی دانشجویان پزشکی از آموزش و به ­ویژه آموزش بالینی در گرو تحقق اهداف دانشکده­ های پزشکی و بیمارستان­های آموزشی بوده که از طریق ارتباطات و تعاملات بین این دو مؤسسه در قالب سیاست­ها، قوانین، مقررات و تفاهم­ نامه­ های مختلف می­باشد. هدف این مطالعه تعیین وضعیت موجود تعاملات حرفه ­ای بین دو موسسه در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش کار. مطالعه حاضر با بهره­ گیری از رویکرد کمّی، به لحاظ هدف کاربردی، به روش توصیفی و از نظر شیوه جمع ­آوری اطلاعات پیمایشی بود، که در سال 1400 انجام شد. افراد مرتبط با پژوهش، مسئولین دانشکده­ پزشکی، مسئولین بیمارستان­های آموزشی و مسئولین مرتبط در ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نمونه­ گیری انتخاب شدند. پرسشگری به ­صورت تمام شماری و به تعداد 105 نفر بود. جهت گردآوری داده ­ها از پرسشنامه­­ پژوهش‌گرساخت استفاده شد. تجزیه ­و­تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها. با توجه به تحلیل داده­ ها، وضعیت موجود تعاملات حرفه ­ای بین دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی در حوزه­ های مختلف تعاملی عبارتند از (0 کمترین و 10 بیشترین): آموزش و پژوهش: 5/68، حکمرانی: 4/79، بودجه و امور مالی: 3/83، منابع انسانی: 4/74، ارائه خدمات سلامت: 4/55، منابع فیزیکی و تجهیزات: 4/76 و زنجیره تامین: 4/27.
نتیجه‌گیری. با توجه به وضع موجود تعاملات دانشکده پزشکی و بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارتقاء این تعاملات ضروری است. توجه اعضای هیئت علمی به آموزش، تعدیل اعمال درمانی پرتکرار، معرفی فراگیران به بیمارستان آموزشی طبق برنامه مشخص، تعریف پروژه ­های مشترک پژوهشی، بازنگری ساختار سازمانی و اختیارات، تخصیص بودجه مورد نیاز، برگزاری کارگاه­های مشترک برای کارکنان دو مؤسسه، پرداخت­های عادلانه، استفاده بهینه از فضا و تجهیزات آموزشی و راه ­اندازی سامانه­ های نظارتی پویا نقش مهمی در ارتقاء تعاملات دو موسسه دارد.

کلید واژه ها: تعاملات حرفه ای, دانشکده پزشکی, بیمارستان آموزشی, آمورش, درمان
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 02 آذر 1401
پذیرفته‌شده: 29 دی 1401
انتشار الکترونیکی: 30 بهمن 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)