چکیده
زمینه و اهداف : کیفیت مشتری (Costumer Quality) به ویژگی های گیرنده ی خدمت یا مشتری توجه دارد و به دانش، ،مهارت، اعتماد و اطمینان مصرف کننده گان خدمات سلامت مربوط می شود که بطور فعال با تیم سلامت در اتخاذ تصمیمات صحیح ،انجام فعالیت های مناسب و تغییر محیط خود و رفتار های مرتبط به سلامت همکاری می کنند. در مطالعه حاضر کیفیت مشتری در مراقبت های دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد و جامعه هدف زنان بارداری است که برای دریافت مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های بهداشت سطح شهر تبریز مراجعه کرده اند. تعداد نمونه 185 نفر می باشند که از 40 مرکز به روش تصادفی انتخاب شده بودند. کیفیت مشتری بر اساس پرسشنامه CQMH_CQ اندازه گیری شد. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از صاحب نظران بررسی و بعد از اعمال نظرات آنان تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از همسانی درونی بررسی و تایید گردید (0.714=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss17 استفاده گردید.
یافته ها : بر اساس یافته های مطالعه میانگین نمره کیفیت مشتری در بین زنان باردار 67.79 (±11.29) بود و تنها 14 % از مادران توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را داشتند. همچنین بین نمره کیفیت مشتری و مراجعه به ماما و ارزیابی بهتر از کیفیت کلی مراقبت ها رابطه ی مثبتی وجود دارد، ولی با تشکیل زود هنگام پرونده ارتباط معکوسی وجود داشت.
نتیجه گیری : مشارکت گیرنده خدمات در فرآیند مراقبت و همچنین آموزش ارائه دهنده گان خدمات برای توانمند سازی بیماران و استفاده از توانمندی های آنها در ارتقای کیفیت خدمات و توجه به مراقبت های بیمار محور در این زمینه می تواند راهگشا باشد.