Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1394؛6(2): 8-15.
  تعداد مشاهده چکیده: 802
  تعداد دانلود PDF: 3387

پیشگیری از بیماریها

مقاله پژوهشی

صدمات ناشي از فرورفتن سرسوزن در پوست و عوامل مؤثر بر آن در پرسنل آزمايشگاهي و خدماتي بيمارستان امام رضا (ع) تبريز، ايران

فرید غریبی، جمال سرایی، عارف نکوفر، رضا صبری باروقی، بهنام اميني دغليان*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: b.amini2012@yahoo.com

چکیده

زمينه و اهداف : فرورفتن سرسوزن در دست يکي از مشکلات رايج و مهمي است که مي تواند سلامت پرسنل ارائه دهنده خدمات سلامت و متعاقباً سلامت جامعه را با خطرات جدي مواجه سازد. نظر به اهميت موضوع در عرصه مراقبت هاي بهداشتي، مطالعه حاضر با هدف بررسي ميزان فرورفتن سر سوزن در پوست و عوامل مؤثر بر آن در پرسنل آزمايشگاهي و خدماتي بيمارستان امام رضا (ع) تبريز در سال 93 به اجرا در آمد.

مواد و روش ها : اين مطالعه از نوع توصيفي- مقطعي مي باشد که داده هاي آن به صورت تمام شماري با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اي که داراي يک بخش جهت بررسي متغيرهاي دموگرافيک و زمينه اي و بخش ديگر به منظور بررسي مواجهه با پديده فرو رفتن سرسوزن در پوست و مؤلفه هاي مرتبط با آن بود جمع آوري گرديد. معيار ورود افراد به مطالعه شامل فعاليت و حضور آن ها در بيمارستان مورد مطالعه در دو عرصه آزمايشگاه و خدمات و نيز رضايت آن ها به شرکت در مطالعه بود. داده ها ابتدا به صورت توصيفي بررسي و نتايج حاصله با استفاده از آمار توصيفي و در قالب جداول توزيع فراواني مطلق و درصد گزارش گرديد. سپس ارتباط بين متغير هاي مورد مطالعه با متغيرهاي دموگرافيک با استفاده از آزمون آماري کاي دو بررسي شد. تمامي اين تحليل‌ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS16 انجام و در تمامي موارد P کمتر از 0.05 معني دار در نظر گرفته شد.

يافته ها : نتايج مطالعه نشان مي دهد که 35.2 درصد از پرسنل مورد بررسي در طول يک سال گذشته با اين پديده مواجهه داشته اند و ميزان مواجهه به طور متوسط برابر 0.83 بار به ازاي هر فرد در سال مي باشد. در اين مطالعه ارتباط معني دار آماري بين متغيرهاي دموگرافيک و زمينه اي با برخي متغيرهاي مستقل مورد بررسي مانند مواجهه و دفعات آن، تست تيتر آنتي بادي هپاتيت ب پس از واکسيناسيون، ايمن سازي مجدد درصورت پايين بودن آنتي بادي و نيز علل مواجهه مشاهده گرديد (0.05>P).

بحث و نتيجه گيري : نتايج مطالعه حاکي از ميزان بالاي مواجهه در بيمارستان مورد بررسي است که اين امر لزوم توجه جدي مديران و سياست گذاران، و طراحي و اجراي مداخلات علمي و دقيق در اين حوزه را مورد تأکيد قرار مي دهد.

کلید واژه ها: آزمایشگاه, خدمات, فرو رفتن سرسوزن در پوست
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 20 شهریور 1394
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)