چکیده
زمينه و اهداف : سنجش کيفيت بر اساس نظر بيماران و رضايت آنان از خدمات ارائه شده به دليل رقابت هاي درماني بيمارستان ها و پذيرش بيشتر بيماران در سال هاي اخير رونق بيشتري يافته است. پژوهش حاضر با هدف سنجش ديدگاه بيماران در مورد کيفيت خدمات بيمارستاني با استفاده از مدل لاجستيک در بيمارستان امام خميني (ره) شهر تهران در سال 1391 انجام گرفت.
مواد و روش ها : اين مطالعه مقطعي در سال 1391 در بيمارستان امام خميني دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام گرفت. 330 نفر از بيماران بيمارستان، بر اساس فرمول نمونه گيري کوکران و با روش طبقه اي وارد مطالعه شدند. داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته روا و پايا شامل 5 مشخصه کيفيت خدمات بيمارستاني و 10 سناريو طراحي شده جمع آوري شدند. پس از گردآوري داده ها وارد نرم افزار اقتصادسنجي stata نسخه 10 شدند و تابع مطلوبيت تخمين زده شد. سپس مطلوبيت نهايي مشخصه ها را محاسبه کرده و با محاسبه مطلوبيت نهايي مشخصه ها ترجيحات بيماران جامعه پژوهش را در مراجعه به بيمارستان و دريافت خدمات بيمارستاني به ترتيب اولويت مشخص شد.
يافته ها : محاسبات مطلوبيت نهايي مشخصه ها نشان مي دهد که نوع معاينه اولويت اول را در دريافت خدمات بيمارستاني دارد و نظافت بخش و سرويس هاي بهداشتي داراي آخرين اولويت مي باشد. در مورد مشخصه زمان انتظار بين ورود به بيمارستان تا زمان بستري شدن، علامت منفي بود که نشان دهنده تأثير معکوس اين مشخصه بر ترجيحات بيماران مي باشد.
بحث و نتيجه گيري : به منظور افزايش مطلوبيت بيماران در مراجعه به بيمارستان ها و دريافت خدمات، و با توجه به در نظر گرفتن ترجيحات بيماران، نياز است مديران بيمارستان ها بر اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت تأکيد داشته باشند.