Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(4): 391-403.
doi: 10.34172/doh.2021.37
  تعداد مشاهده چکیده: 822
  تعداد دانلود PDF: 295

مشارکت جامعه و مشارکت بین بخشی در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت جامعه برای پاسخ به بحران کووید -19

زهرا بنی اسدی 1* ORCID logo، الهه شهابی 1 ORCID logo، سعید ده یادگاری 1 ORCID logo

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: baniasadz6@gmail.com

چکیده

زمینه و اهداف
مهم‌ترین عامل شکست یا موفقیت سیاست‌های جمعی در یک کشور مشارکت یا عدم مشارکت مردم است. مشارکت جامعه یکی از مباحث مطرح در مدیریت بحران است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت جامعه برای پاسخ به بحران کووید- 19 است.
مواد و روش ها
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش افراد بزرگسال شهر کرمان در سال 1399 بودند که در مجموع 410271 تخمین زده شد. نمونه پژوهش با توجه به 410271 = N و با استفاده از فرمول اندازه‌گیری کوکران با احتساب ضریب اطمینان 0/95، p=0/5 , z=1/96 در سطح خطای 5 درصد (0/05=d) تعداد 384 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. از لحاظ قاعده محاسبه نمونه از طریق معادلات ساختاری که بین 5q≤n≤15q نمونه مناسب است. برای گردآوری داده‌ها از پرسش نامه عوامل مؤثر بر مشارکت جامعه استفاده شد. این پرسش نامه 24 سؤالی از نوع لیکرت می‌باشد در مقابل هر سؤال طیف پنج‌گزینه‌ای از نمره یک "کاملاً مخالف" تا پنج برای "کاملاً موافق" در نظر گرفته شده است. روایی پرسش نامه با روایی همگرا و ترکیبی سنجیده شد. روایی همگرا با میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و پایایی ترکیبی (CR) محاسبه می‌شود که روایی همگرا آن بالاتر از 0/5 و ترکیبی بالاتر از 0/7 به دست آمد و پایایی پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و با استفاده از طیف لیکرت سنجیده و تأیید شد. پرسش نامه به‌صورت اینترنتی و تصادفی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. تعداد 384 پرسش نامه جمع‌آوری و کدگذاری شد و در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و تحلیل مسیر با نرم‌افزار Amos24 انجام شد. در بخش آمار توصیفی توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ترسیم نمودار ستونی و تدوین جدول استفاده شد. در بخش آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، اسپیرمن و تحلیل مسیر) و جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (Kolmogorov- Smirnov test) استفاده شد.

یافته ها
یافته‌های پژوهش نشان داد که متغیرهای دلبستگی جامعه و تاب‌آوری جامعه بر متغیرهای نگرش به مشارکت جامعه و نگرش به پاسخ به بحران تأثیر معناداری دارند. همچنین متغیرهای نگرش به مشارکت جامعه بر متغیرمشارکت جامعه تأثیر معناداری دارد. همچنین متغیر نگرش به پاسخ به بحران بر متغیرمشارکت جامعه تأثیر معناداری دارد (1/96> t)، اما تأثیر متغیر منافع مشارکت جامعه بر متغیرهای نگرش به مشارکت جامعه و نگرش به پاسخ به بحران از نظر اماری معنادار نبود (|1/96t<|).

نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که دلبستگی و تاب‌آوری جامعه بر مشارکت جامعه مؤثر هستند و افزایش دلبستگی و تاب‌آوری جامعه باعث افزایش در مشارکت جامعه می‌شود. این مطالعه نشان داد که تاب‌آوری و دلبستگی و مشارکت جامعه در پاسخ به بحران با هم ارتباط مؤثری دارند و همچنین مشارکت افراد جامعه و همبستگی و همدلی آن‌ها در کنترل و پاسخ‌دهی به بحران نقش به-سزایی دارند. ویروس کووید- 19 همان‌طور که در حال گسترش است و تأثیر آن در حال ظهور است، کشورها تلاش می‌کنند تا بارهای اجتماعی و اقتصادی مرتبط را متعادل کنند.

کلید واژه ها: مشارکت جامعه, تاب‌آوری جامعه, دلبستگی جامعه, پاسخ به بحران کووید- 19
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 03 دی 1399
بازنگری: 06 شهریور 1400
پذیرفته‌شده: 23 شهریور 1400
انتشار الکترونیکی: 01 دی 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)