چکیده
نوسان جزئي از زندگي روزانه هر فرد بوده و هميشه وجود دارد. نوسان زاييده تفاوتهاست. تفاوت هاي سرشتي هر فرايند باعث مي شود که محصولات در طول زمان، مختلف باشند. تشخيص درست الگوي نوسانات براي به حداقل رساندن خسارت ها ضروري است. ارتقاي مستمر کيفيت را مي توان فرايند کاهش نوسانات عملکردي يک فرايند براي رسيدن يک محصول خوب به دست مشتري تعريف نمود. در ديدگاه دمينگ علت انحراف از كيفيت به دو دسته علل اساسي عام و خاص طبقهبندي مي گردد. نوسان واژه تازه نيست، بلکه آگاهي از نوسان و تأثير آن در رفتار روزانه، تازه و بديع است. گام اول در مديريت نوسان هاي عملکردي يک فرايند پذيرش و باور نوسان است. براي مديريت درست نوسان ها بايد ابزار مناسب و کاربردي براي کشف و نمايش نوسان ها در سازمان به کار گرفته شوند. نمودارهاي کنترل ابزارهاي سودمندي در شناخت، تحليل و برطرف کردن نوسان هاي عملکردي يک فرايند هستند.
کلید واژه ها: نوسان, کیفیت, عملکرد, مدیریت