Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(3): 286-297.
doi: 10.34172/doh.2021.28
  تعداد مشاهده چکیده: 1046
  تعداد دانلود PDF: 407

بهداشت عمومی

مروری

نقش ورزش و فعالیت بدنی در مقابل ویروس کووید - 19: مروری بر مطالعات

دیاکو حیدری 1* ORCID logo، عارف مهدی پور 1 ORCID logo

1 گروه فیزیولوژي ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: diako.heydari@gmail.com

چکیده

از آن‌جایی که ویروس کووید- 19 ویروسی ناشناخته است و با توجه به اینکه طی یک سال گذشته آمار مرگ‌ و میر نگران کننده ای را بر جای گذاشته است، لذا محققین حوزه های مختلف را بر آن داشته است که مطالعات زیادی در جهت کنترل و مهار این ویروس انجام دهند.

از طرفی ورزش به عنوان یک روش غیر دارویی سودمند جهت بهبود عملکرد سیستم ایمنی شناخته شده است، از این‌رو، پژوهشگران حیطه علوم ورزشی هر چند کم و محدود اما تحقیقات ارزشمندی در این باره انجام داده اند که می تواند اطلاعات ارزشمندی در این زمینه در اختیار ما قرار دهد.

بنابراین ضرورت وجود مطالعه ای که این آخرین یافته ها را جمع‌آوری و دسته‌بندی کند احساس می شد و هدف ما از مطالعه مروری حاضر، بررسی مقالاتی است که نقش ورزش و فعالیت بدنی را در برابر ویروس کووید- 19 مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش از نوع مرور روایتی مطالعات می باشد. بر این اساس با استفاده از جستجوی پایگاه های اطلاعاتی پابمد (مدلاین)، ساینس دایرکت، اسکوپوس و نیز موتور جستجوی علمی گوگل اسکولار، مقالات مورد نظر استخراج شدند. همچنین در این جستجو از کلمات کلیدی "Exercise Training"، "Physical Activity"، "Aerobic Exercise"، "Interval Training"، "Resistance Training"، "Endurance Training"، "Covid19"، "Coronavirus" و "Immune System" استفاده شد.

بر اساس جستجوهای انجام شده در پایگاه های اطلاعاتی، تعداد 1185 مقاله انتخاب گردید. پس از بررسی اولیه عناوین و چکیده مقالات و حذف مقالات غیر مرتبط و تکراری، تعداد 59 مقاله وارد مرحله ارزیابی شدند. پس از بررسی متن کامل مقالات باقیمانده، 28 مقاله شرایط ورود به پژوهش را داشت که اطلاعات آن‌ها استخراج شدند.بر اساس یافته های پژوهش حاضر، ورزش می تواند از راه های متفاوتی در برابر ویروس کووید- 19 به صورت پیشگیری از ابتلا و یا بهبود برخی از بیماری های زمینه ای مانند پرفشار خونی، بیماری عروق کرونری و دیابت نقش داشته باشد. همچنین ورزش سبب کاهش سطوح کورتیزول در دراز مدت می‌شود که به دنبال آن استرس ناشی ویروس کووید- 19 کاهش می‌یابد و این خود باعث تقویت سیستم ایمنی افراد می شود. از طرفی با انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط می توان در درازمدت سیستم ایمنی را تقویت کرد و این در حالی است که تمرینات ورزشی با شدت پایین و یا شدت بالا چنین سازگاری را با خود به همراه ندارند و همچنین پاسخ حاد سیستم ایمنی به تمرینات ورزشی کاهشی می باشد.

البته گفتنی است که با توجه به تازه بودن این پدیده، تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است و به پژوهش های بیش تر در این حوزه نیازمندیم.

کلید واژه ها: ورزش, فعالیت بدنی, کووید-19, کرونا ویروس, سیستم ایمنی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 24 بهمن 1399
بازنگری: 25 فروردین 1400
پذیرفته‌شده: 18 اردیبهشت 1400
انتشار الکترونیکی: 01 مهر 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)