چکیده
زمینه و اهداف
بیمارستان بازوی مهم ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی و اولین سطح ارجاع با قلمرو مسئولیتهای مشخص است و به این لحاظ مهمترین سازمان بهداشتی ودرمانی به شمار میآید. این مطالعه با هدف بررسي شکاف کيفيت خدمات درمانی ارائه شده و عوامل مؤثر بر آن در بیمارستان های مجری نظام ارجاع الکترونیک استان گلستان انجام شد.
مواد و روشها
در این مطالعه مقطعی، 384 بیماری که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب با حجم انتخاب شدند، در قالب نظام ارجاع الکترونیک به سطح دو ارجاع داده شده و خدمات سرپایی را توسط پزشک متخصص در درمانگاههای بیمارستانهای مجری نظام ارجاع الکترونیک در استان گلستان در سال 1398 دریافت نمودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه دو بخشی شامل مشخصات دموگرافیک و مدل سروکوال بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS23 تحلیل شد.
یافتهها
در تمامي ابعاد در درمانگاههای مورد بررسی، شكاف وجود داشت (p<0/001). بیشترین شکاف در بعد همدلی (0/57) و کمترین شکاف در بعد ملموسات مشاهده شد (0/38-). میزان شکاف خدمات ارائه شده به بیماران در بعد تضمین برحسب جنس (0/005 = P)، در بعد همدلی برحسب سطح تحصیلات (0/028 = P) و در بعد اطمینان برحسب شهرستان متفاوت بود (0/028 = P).
نتیجهگیری
در بیمارستانهای مجری نظام ارجاع الکترونیک در استان گلستان، در تمام ابعاد، شکاف وجود دارد و نشاندهنده این موضوع میباشد که در هیچ یک از ابعاد، انتظارات دریافتکنندگان به طور کامل برآورده نشده است.