احمد پورعباس
1 ، نیر سیدنظری
1 ، شاپور نادرفام
1 ، حکیمه حضرتی
1* ، علی تقی زادیه
2 ، علی فخاری
1,3 ، رضا غفاری
1، علیرضا فرنام
1,3 1 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
زمینه. انتخاب استاد نمونه براساس صلاحیتها و معیارهای معین یکی از عوامل انگیزشی برای ارتقا کیفیت تدریس تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف انتخاب معیارهای استاد نمونه در راستای استانداردسازی معیارها انجام شده است.
روش کار. این پژوهش، یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوایی میباشد که از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف استفاده شده است. دادهها از افرادی که تجربه فعالیت در معاونت آموزشی و دفاتر توسعه آموزش در زمینه ارزشیابی استاد داشتهاند، جمعآوری گردید. برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز تا رسیدن به اشباع داده ادامه یافت. مصاحبهها به روش تحلیل محتوایی قراردادی تحلیل گردید.
یافتهها. براساس تحلیل مصاحبهها، معیارهای انتخاب استاد نمونه در 4 حیطه؛ "پویایی آموزش"، "پژوهش و نوآوری آموزشی"، "ارزیابی حسن سلوک، نظم و اخلاق حرفه ای"، "مسئولیت پذیری در بسته های تحول در آموزش" شناسایی شدند و امتیاز اساتید بالینی، 94 و اساتید پایه 100 در نظر گرفته شد.
نتیجهگیری. در این مطالعه، به منظور رعایت عدالت آموزشی و ترغیب اساتید به انجام نقشها و وظایف مختلف خود، ابزاری استاندارد برای انتخاب استاد نمونه طراحی گردید. نتایج این مطالعه میتواند به عنوان ابزاری استاندارد در سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژه ها: آموزش حرفه ای, آموزش پزشکی, آموزش اساتید, استانداردها, مطالعه کیفی, استاد نمونه