Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1395؛7(4): 14-21.
  تعداد مشاهده چکیده: 723
  تعداد دانلود PDF: 279

پیشگیری از بیماریها

مقاله پژوهشی

تأثير مصرف اسيد فوليک Folic Acid (طبق دستورالعمل مراقبت پيش از بارداري) برتغييرات فشار خون دوران بارداري در مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي استان آذربايجان شرقي

لیلا رسول پور فرزین*، ژیلا خامنیان، سعید دستگیری
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Leila.rasolpour@gmail.com

چکیده

زمينه: پره اکلامپسي به عنوان يکي از مخاطره آميزترين مشکلات در دوران بارداري مطرح بوده و تولد زودرس، سقط، وزن کم نوزاد و نيز مرگ و مير مادر را به دنبال دارد. اسيد فوليک به عنوان يکي از ويتامين هايي است که براي زنان در سنين باروري جهت پيشگيري از نقايص لوله عصبي جنين استفاده مي گردد و نقش آن در پره اکلامپسي و فشار خون در اين دوران مورد بحث است. هدف از اين مطالعه بررسي تأثير مصرف اسيد فوليک درمراقبت هاي قبل از بارداري بر تغييرات فشار خون در بارداري مي باشد.

روش کار: در اين مطالعه کوهورت گذشته نگر مطالعه به صورت تمام شماري بر روي کليه 1939 زنان در بين سال هاي 1387تا 1392 جهت دريافت مراقبت هاي پيش از بارداري به مراکز بهداشتي درماني شهري و روستايي سراب بستان آباد و خسروشهر مراجعه کردند انجام شد. تقسيم بندي بر اساس نحوه مصرف مکمل اسيد فوليک به دو گروه انجام شد: گروه اول که به طور مرتب اسيد فوليک در دوره پيش از بارداري و سراسر بارداري مصرف کرده و گروه دوم زناني که مصرف مکمل اسيد فوليک را نداشتند. بعد از جمع آوري اطلاعات در چک ليست محقق ساخته جهت آناليز آماري اطلاعات وارد SPSS16 شده و آمار توصيفي و تحليلي ارايه شد.

يافته ها: ميانگين سني زنان در اين مطالعه 5.78 ± 25.98 سال بود. 92.9 درصد مادران (1802 مورد) مصرف منظم اسيد فوليک طي دوران بارداري داشتند. بيشترين ميزان فشارخون بالا در بارداري در فشار خون سيستوليک در هفته 37-35 با 8.2 درصد و در فشار خون دياستوليک در هفته 37-35 و بيش از 37 با 1.6 درصد بود. بروز فشار خون بالاي سيستوليک (ميانگين درصد در گروه مصرف کننده 0.63% ودر گروه پرهيز کننده از مصرف: 50.93%) و دياستوليک (ميانگين درصد در گروه مصرف کننده 0.93% و در گروه پرهيز کننده از مصرف: 10.16%) در بيماران مصرف کننده اسيد فوليک به صورت معني داري کمتر بود (P<0.05). ﺑـا توجه به آناليز رگرسيون لوجستيک با استراتژي بک وارد، شغل همسر و الگوي مصرف صحيح اسيد فوليک در دوره بارداري با توجه به معني دار بودن در تحليل چند متغيره به عنوان فاکتورهاي پيشگويي کننده مستقل در بروز پر فشاري خون در اين زنان مطرح گرديدند (P<0.05).

نتيجه گيري: با توجه به مطالعه ي حاضر، به نظر مي رسد، مصرف اسيد فوليک در دوران بارداري ميزان بروز هيپرتانسيون حاملگي را به صورت معني داري کاهش مي دهد و با مصرف اسيد فوليک در اين دوران مي توان از ميزان پره اکلامپسي کاسته و در جهت سلامت مادر و کودک گام هايي اساسي برداشت.

کلید واژه ها: اسید فولیک, بارداری, فشار خون سيستوليک, فشار خون دياستوليک
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 14 مرداد 1395
پذیرفته‌شده: 02 شهریور 1395
انتشار الکترونیکی: 27 اسفند 1395
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)