Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1395؛7(4): 22-29.
  تعداد مشاهده چکیده: 812
  تعداد دانلود PDF: 295

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي ديدگاه بيماران و پرستاران در مورد آموزش بيمار و موانع احتمالي آن در مرکز شهيد مدني تبريز

افخم ورقایی پایدار 701*، وحیده زارع 702، نادر حسن نژاد 703، سعیده رنجبر 704، مرضیه حسین زاده 705، شهین ایمانی 706
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Varghaei_a46@yahoo.com

چکیده

زمينه: آموزش به بيمار يك مراقبت پرستاري مؤثر است كه موجب افزايش رضايت بيماران از مراقبت هاي بهداشتي، كاهش اضطراب و طول مدت بستري بيماران و هزينه ها مي شود. هدف از اين پژوهش، شناسايي و مقايسه موانع مربوط به بيمار، موانع مربوط به پرستار و موانع مديريتي از ديدگاه بيماران بستري و پرستاران شاغل در بيمارستان شهيد مدني تبريز مي باشد.

روش کار: اين پژوهش يک مطالعه توصيفي - تحليلي است. ابزار گرد آوري داده ها در هر دو گروه، 193 نفر پرستار و 184 نفر بيمار، پرسشنامه دو قسمتي (قسمت اول مشخصات دموگرافيك واحدهاي مورد پژوهش و قسمت دوم بياناتي مربوط به موانع مربوط به بيمار، موانع مربوط به پرستار و موانع مديريتي) مي باشد. براي تجزيه و تحليل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS، ميانگين و درصد مشخصات دموگرافيك جمعيت هدف بررسي شده و در جداول تنظيم شد. از آمار توصيفي جهت بيان فراواني، ميانگين و انحراف معيار و درصد متغيرها استفاده شد. براي يافتن ارتباط بين ميانگين نمرات به دست آمده با يکديگر از آزمون همبستگي و جهت يافتن ارتباط بين ميانگين نمرات با ساير موارد بر حسب کيفي يا کمي بودن متغير از آزمون هاي نان پارامتريک يومن ويتني و کروس کالواريس و تي تست استفاده شد. مقاديرPvalue<0.05 به عنوان مقادير معني دار تلقي شد و در مواردي که P=0 بود مقادير P<0.001 گزارش گرديد.

يافته ها: نتايج نشان داد که از نظر بيماران، مهمترين مانع آموزشي مربوط به بيمار عبارت است از: ترجيح مي دهم پزشکم به من آموزش دهد (22.6 %) در حالي که از نظر پرستاران مهمترين مانع مربوط به بيمار عبارت است از: عدم درک محتواي آموزشي بدليل بيسوادي يا کم سوادي (20.8 %) از نظر بيماران مانع مهم آموزشي مربوط به پرستار عبارت است از: پرستاران وقت کافي براي آموزش به بيمار را ندارند (11.5 %). در حالي که اين مانع از نظر پرستاران عبارت است از: خستگي جسمي و روحي در اثر شيفت هاي فشرده كاري (33.9 %). مهمترين مانع آموزشي مربوط به مديريت از ديدگاه بيماران عبارت است از: براي پرستاران آموزش دهنده امتيازي تعلق نمي گيرد (26.8 %). در حالي که مهمترين مانع از ديدگاه پرستاران عبارت است از: عدم تأمين نيروي پرستاري كافي براي بخش ها (48.2 %).

نتيجه گيري: با توجه به مزاياي فراوان آموزش بيماران، براي بيماران، خانواده، پزشکان و پرستاران و تأثير آن در افزايش رضايتمندي بيماران لازم است جهت رفع موانع موجود بر سر راه آموزش بيماران، اقداماتي صورت گيرد.

کلید واژه ها: آموزش به بیمار, موانع آموزش به بيمار, آموزش بیمار توسط پرستار
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 27 آبان 1395
پذیرفته‌شده: 28 دی 1395
انتشار الکترونیکی: 27 اسفند 1395
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)