منیژه سلیمانی
1 ، تقی زوار
2* ، زرین دانشور هریس
1 ، اسداله خدیوی
3 ، بهنام طالبی
1 1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده
زمینه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های اخلاق حرفه ای در آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی شمالغرب کشور انجام شد.
روش کار: این پژوهش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته حضوری با 43 نفر از اساتید با تجربه در دانشگاه های علوم پزشکی شمالغرب کشور انجام شد. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند و نظری استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند.
یافتهها: با توجه به اشتراکات معنایی، 48 مفهوم شکل گرفت که این مفاهیم در شش مقوله مولفه های اخلاقی مجریان در نظام آموزش سلامت با عناوین مسئولیت در قبال عموم مردم، مسئولیت در قبال حرفه، مسئولیت در قبال کارفرمایان، مسئولیت در ارایه آموزش سلامت، مسئولیت در تحقیق و ارزشیابی و مسئولیت در آمادگی حرفه ای دسته بندی شدند.
نتیجهگیری: دانشگاه های علوم پزشکی متولی تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه ی تحت پوشش خود می باشند. الگوی اخلاقی بدست آمده در نظام آموزش سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی شمالغرب کشور مولفه هایی همانند وفاداری؛ مسئولیت پذیری؛ رقابت طلبی؛ صداقت؛ احترام به دیگران؛ احترام نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی؛ عدالت و انصاف؛ همدلی با دیگران؛ نقدپذیری؛ قاطعیت؛ اعتماد؛ همکاری بین بخشی؛ رعایت نظم؛ نگرش مثبت و تعهد را نشان داد.
کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای, ویژگیهای اخلاقی, آموزش عالی