چکیده
هدف از اين پژوهش آشنائی با مفاهيم سواد رسانه اي و رفتار اطلاع یابي در فضاي مجازي مي باشد. روش پژوهش به صورت مروري و كتابخانه اي انجام گرفته است. با ورود به عصر ديجيتال و با گسترش روزافزون شبکه جهاني وب، مقبوليت و پذيرش عمومي شبكه هاى اجتماعى مجازى، بررسى سواد رسانه اي و رفتار اطلاع يابي در عرصه زندگي انسان مورد نياز مي باشد. نگرش به سواد رسانه اي که زير مجموعه اي از سواد اطلاعاتي در فضاي مجازي به حساب می آید ، به يك امر ضروري و بديهي تبديل گشته است. اهميت و جايگاه سواد رسانه اي در اين ديدگاه حائز اهميت است که هرچقدر فرد، سواد رسانه اي بيشتري داشته باشد، بهتر مي تواند در انتخاب مطالب و جستجوي اطلاعات به مطالب مفيدي دست يابد. با بررسي مباني نظري و رويكردهاي مختلف در خصوص فضاي مجازي، مي توان نتيجه گرفت که با داشتن مهارت هاي سواد رسانه اي و رفتار اطلاع يابي، بر مدت زمان استفاده از فضاي مجازي و تعداد خوانندگان از اين فضا بيشتر شده و منجر به توانايي انتقاد، تفسير اطلاعات اجتماعي، سياسي، اقتصادي، و شناسايي اطلاعات مفيد از غير مفيد مي گردد. در نتيجه با پذيرش تکنولوژي و فن آوري هاي جديد افزايش انعطاف پذيري، انطباق پذيري در نگرش ها و افزايش مهارت ها در دانش پژوهان و خوانندگان، باعث فراهم شدن زمينه هاي تحول، ايده پردازي و نوآوري هاي گروهي خواهد گرديد.
کلید واژه ها: سواد رسانه ای, رفتار اطلاع یابی, فضای مجازی