چکیده
زمينه و اهداف: با توجه به رشد سريع صنعت گردشگري، مديريت و نظارت صحيح بر مراکز گردشگري از طريق ارتقاي وضعيت بهداشتي، رفاهي اين مراکز امري ضروري به نظر مي رسد. لذا اين مطالعه با هدف بررسي وضعيت بهداشتي و رفاهي مراکز گردشگري استان لرستان انجام شد.
مواد و روش ها: اين پژوهش يک مطالعه کيفي است که جمع آوري داده ها از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته با گردشگران و تحليل داده ها به روش تحليل محتواي کيفي انجام شد. پس از جمع آوري، استخراج و تجزيه و تحليل داده ها، يافته ها در قالب درون مايه هاي اصلي و فرعي دسته بندي شدند.
يافته ها: يافته هاي مطالعه در قالب 6 درون مايه اصلي و 24 درون مايه فرعي دسته بندي شدند. درون مايه های اصلي شامل بهداشت عمومي، امکانات رفاهي، ترابري، خدمات بهداشتي درماني، امنيت و مديريت و نظارت بود.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي مطالعه و نقطه نظرات شرکت کنندگان در مصاحبه، گردشگران از وضعيت بهداشتي درماني مراکز گردشگري رضايت کافي ندارند. لذا بايد برنامه مدون کوتاه مدت و بلندت مدت در جهت به حداقل رساندن مشکلات بهداشتي رفاهي مراکز گردشگري جهت جذب بيشتر گردشگران در دستور کار مديران حوزه گردشگري و سازمان هاي ذينفع استان قرار بگيرد.