Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1390؛2(3): 27-33.
  تعداد مشاهده چکیده: 605
  تعداد دانلود PDF: 167

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي ميزان دانش و مهارت مديران و کارشناسان نظام سلامت استان آذربايجان شرقي در حيطه مديريت اطلاعات

مصطفی فرح بخش*، اکرم ذاکری
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: Farahbakhsh@tbzmed.ac.ir

چکیده

زمينه و اهداف : هدف نهايي سيستم اطلاعات سلامت، تهيه داده هاي موردنياز مديران سطوح مختلف نظام سلامت در تصميم گيري است. براي استفاده درست و به موقع از داده ها، مديران و کارشناسان بايد دانش و مهارت لازم در زمينه به کارگيري داده ها را داشته باشند. اين مطالعه با هدف سنجش دانش و مهارت مديران و کارشناسان نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي در زمينه مديريت داده هاي سلامت طراحي و اجرا شد.

مواد و روش ها : اين مطالعه در قالب يک تحقيق توصيفي تحليلي در سال 1385 در استان آذربايجان شرقي اجرا شد. در اين مطالعه دانش و مهارت چهار گروه از کارکنان نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي با عناوين مديران و کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان، پزشکان و کارشناسان واحدهاي ارائه خدمت و کارشناسان مديريت اطلاعات در زمينه مديريت داده هاي سلامت مورد بررسي قرار گرفت. در سطح مرکز بهداشت شهرستان تمام مديران (32 نفر ) و 260 كارشناس برنامه هاي سلامت، در سطح مراکز بهداشتي درماني 346 پزشک و کارشناس بهداشت و در گروه سوم تمام کارشناسان شاغل در نظام اطلاعات سلامت شهرستان ها (19 نفر) در مطالعه شرکت نمودند. داده ها با مراجعه حضوري و تحويل پرسشنامه حاوي سؤالات دانش و مهارت در محل کار افراد انتخاب شده جمع آوري شد. داده ها پس از جمع آوري در نرم افزار spss12 و با استفاده از درصد و ميانگين تحليل شد.

يافته ها : مديران41 درصد سؤالات مربوط به مفاهيم آمار توصيفي و 52 درصد سؤالات مربوط به محاسبه شاخص هاي سلامت را پاسخ صحيح دادند و پاسخ هاي درست کارشناسان به سؤالات آمار توصيفي 34 درصد و در مورد سؤالات محاسبه شاخص هاي سلامت 43 درصد بود. تقريباً هيچکدام از افراد مرکز بهداشتي درماني با شاخص هاي آمار توصيفي آشنايي نداشتند و 22 درصد آنها شاخص ها را درست محاسبه نمودند. 73 درصد کارشناسان نظام اطلاعات سلامت دانش نسبتاً خوبي در زمينه آمار توصيفي داشتند و 71 درصد آنها شاخص هاي بهداشتي را در حد قابل قبول مي شناختند.

بحث و نتيجه گيري : براي به کارگيري داده ها در تعيين اولويت ها و تصميم گيري هاي روزانه، دانش و مهارت کافي در زمينه تعيين نوع داده هاي موردنياز، جمع آوري داده ها، تحليل درست داده ها، انتشار مناسب، توليد دانش و تصميم گيري مبتني بر شواهد امري ضروري است.

کلید واژه ها: نظام اطلاعات سلامت, مدیران سلامت, کارشناسان سلامت, دانش و مهارت
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 30 آذر 1390
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)