Logo-doh
تصویر سلامت. 1398؛10(1): 74-83.
  تعداد مشاهده چکیده: 922
  تعداد دانلود PDF: 397

مدیریت در سیستم سلامت

مروری

الگوهای نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه – یک مطالعه مرور سیستماتیک

سید حسین اجاقی حقیقی 1، احمد حجازی 1، وحید ذیجاه 2، حکیمه حضرتی 3*، سعید دستگیری 4

1 آموزش مداوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 بیمارستان بهبود، تبریز، ایران
3 مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،
4 مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: hakimeh.hazrati@gmail.com

چکیده

زمينه و اهداف: هدف برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی ارتقا سطح مهارتها، عملکرد و به روز کردن دانش فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی می‌باشد. برای رسیدن به این هدف قبل از طراحی برنامه‌ها بایستی نیازسنجی انجام گیرد. هدف از انجام این مطالعه، مرور‌نظامند و سیستماتیک انواع روشهای نیازسنجی و استخراج شکافهای نیازسنجی در آموزش مداوم پزشکی می‌باشد.

مواد و روش ها: اطلاعات با استفاده از کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی در پایگاه‌ها‌یSID, Magiran, Google Scholar, Medline/PubMed,Web of Science, Scopus, Eric, ProQest, با محدودیت زبانی انگلیسی- فارسی در بازه زمانی 1987 تا 2018 مورد جستجو قرار گرفت. مقالات استخراج شده با استفاده از چک لیست‌های ارزیابی CASPتوسط دو ارزیاب مورد بررسی قرار گرفت.

يافته ها: از 631 مقاله 27 مقاله وارد مطالعه شدند. 41 درصد نیازسنجی‌ها بر مبنای نیازهای احساس شده فراگیران انجام گرفته بود. نیازسنجی از دیدگاه بیماران و برمبنای همپوشانی ارائه خدمات توسط چندین حرفه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. نیازسنجی ها بیشتر بر رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری متمرکز بودند. در بعضی از مطالعات از چندین الگوی نیازسنجی برای استخراج نیازها استفاده شده بود.

نتيجه گيري: نیازسنجی بر مبنای نیاز بیماران و همپوشانی خدمات حرف پزشکی می‌تواند به عنوان حلقه گم شده در نیازسنجی آموزش مداوم پزشکی بیان گردد که در نهایت باعث آسیب به قشر جامعه خواهد گردید. از آنجا که پروسه درمان یک کار تیمی است، مسئولین آموزش مداوم بایستی در تمام رشته‌های علوم پزشکی نیازسنجی آموزشی انجام دهند، تا از طریق توانمند‌سازی کلیه اعضای تیم درمان باعث ارتقا آمورش و درمان گردند.

کلید واژه ها: آموزش مداوم پزشکی, حرفه ای گری, نیازسنجی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 30 شهریور 1397
پذیرفته‌شده: 15 آبان 1397
انتشار الکترونیکی: 30 خرداد 1398
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)