چکیده
زمينه و اهداف: روابط خوب اجتماعی و هوش اجتماعی بالا فاكتورهای زمينه اى در ارتقاء سواد سلامت و پيامدهاى آن محسوب می شوند. این مطالعه به منظور پیش بینی سواد سلامت از طریق هوش اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر با رویکرد مقطعی بین 218 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر قاین به عنوان اعضاي نمونه با استفاده از روش سنجش سواد سلامت ایرانیان HELIA (Health Literacy for Iranian Adults) و پرسشنامه هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) به منظور پیش بینی سواد سلامت از طریق هوش اجتماعی در فروردین ماه 1397 انجام و سپس آزمون های آماری آن با استفاده از نرم افزار SPSS 20 انجام شد.
يافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل سواد سلامت و هوش اجتماعی به ترتیب 18/81±118/34 و8/6 ±69/27 بود. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین هوش اجتماعی و سواد سلامت رابطه مثبت، معنادار و متوسطی وجود دارد (p<0/01,r=0/208). همچنین نتایج نشان داد که 11/6درصد از واریانس سواد سلامت دانش آموزان توسط مولفه های آگاهی اجتماعی و پردازش اطلاعات اجتماعی تبیین می شوند (f = 8/39, p<0/01).
نتيجه گيري: آگاهی اجتماعی و پردازش اطلاعات اجتماعی، پیش بینی کننده سواد سلامت دانش آموزان تلقی می شوند، بنابراین با برگزاری برخی دوره هاي آموزشي در اين زمينه امکان افزایش سواد سلامت دانش آموزان وجود خواهد داشت.