تبیین سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در آموزش و ارتقاء بهداشت دانش آموزان: مرور نقلی
پریسا محمدی
1 ، بهنام طالبی
1* ، مهستی علیزاده
2 1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
2 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
سیاست گذاری مبتنی بر شواهد نوعی سیاست گذاری است که با تکیه بر شواهد معتبر، به هنگام و مناسب انجام می-پذیرد. هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه سیاست گذاری مبتنی بر شواهد در سیاست گذاری آموزش و ارتقاء بهداشت دانش آموزان بوده است. روش پژوهش حاضر مطالعه مروری از نوع مرور نقلی می باشد. جامعه آماری کلیه مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط منتشر شده در سال های 2010 تا 2022 بود. جستجو با کلیدواژههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، شواهد آموزش بهداشت، ارتقاء بهداشت، سیاست آموزش سلامت، سیاستگذاری آموزشی و بهداشت دانش آموز در پایگاه های علمی ERIC، Medline، SID، Irandoc، Magiran، سایت ناشران Sciencedirect و Sage انجام شد. جستجو، به دلیل ویژه بودن موضوع مورد مطالعه، با استفاده از چارچوب SPIDER انجام گرفته است. تعداد 114 مقاله برای ورود به مطالعه شناسایی شد و با استفاده از چک لیست ارزیابی داون و بلک، مورد بررسی واقع شد و نهایتا 20 مقاله وارد مطالعه گردید. برای کدگذاری متون از تحلیل تماتیک با روش استربرگ استفاده شده است. نتایج حاصل از کدگذاری یافته های منابع منتخب نشان داد: 59 مفهوم و 6 مضمون قابل استخراج می باشند. سیاست گذاری مبتنی بر شواهد در آموزش و ارتقا بهداشت دانشآموزان می تواند در 6 مضمون: ضرورت سیاست گذاری مبتنی بر شواهد، ویژگی-های سیاست و سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، پیش نیازهای سیاست گذاری مبتنی بر شواهد، پیشران های سیاست-گذاری مبتنی بر شواهد، موانع سیاست گذاری مبتنی بر شواهد و پیامدهای سیاست گذاری مبتنی بر شواهد دسته بندی شود. سیاست گذاری مبتنی بر شواهد رویکرد نوینی است که کاربرد آن در آموزش و ارتقاء سلامت به دانش آموزان با تکیه بر تجارب جهانی، فناوری ها و روش های نوین می تواند نتایج مفیدی در کارآمدی آموزش و ارتقاء سلامت داشته باشد. یافته های این پژوهش راهنمای عملی مفیدی از قبیل: پر کردن خلا تئوریک، شفافیت، انگیزش، عزم سیاسی و اعتماد، برای پژوهشگران، جامعه علمی و نیز سیاست گذاران ذینفع در راستای استفاده کارآمد از سیاست گذاری مبتنی بر شواهد ارائه نموده است.
کلید واژه ها: سیاست گذاری مبتنی بر شواهد, آموزش سلامت, بهداشت, ارتقاء سلامت, سیاست, دانش آموز