Logo-doh
تصویر سلامت. 1402؛14(1): 70-82.
doi: 10.34172/doh.2023.06
  تعداد مشاهده چکیده: 1011
  تعداد دانلود PDF: 224

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در شمال غرب ایران

شبنم ایزدی 1 ORCID logo، حسن شاهرخی 2 ORCID logo، شهین تقوی نژاد نمین 3، هایده حسن زاده 3، کمال قلی پور 4* ORCID logo، دلنیا رحیم خانی 5، اکبر قیاسی 6

1 مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 آموزش و پرورش ناحیه 1 اردبیل، اردبیل، ایران
4 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5 کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
6 HEB School of Business & Administration, University of the Incarnate Word, San Antonio, Texas, US
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: kqolipour@gmail.com

چکیده

زمینه. اختلالات طیف اوتیسم به دلیل ماهیت مزمن نیازمند مراقبت­ هایی جامع، هماهنگ و مبتنی بر شواهد در راستای ارتقای کیفیت زندگی و بهبود افراد مبتلا می­ باشد. کیفیت خدمات ارائه شده به مبتلایان اختلال طیف اوتیسم یکی از مهم‌ترین تعیین­ گرهای اثربخشی مداخلات درمانی و بازتوانی می‌باشد. در این پژوهش برآنیم تا کیفیت خدمات اوتیسم را در شمال‌غرب ایران مورد مطالعه قرار دهیم.
روش کار. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 1397 انجام گرفت. جمعیت هدف والدین کودکان 2 الی 14 سال مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بودند و در نهایت 202 نفر وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، تشخیصی، علائم رفتاری و اطلاعات مربوط به کیفیت خدمات بود. کیفیت خدمات در چهار حیطه مشارکت در تصمیم، هماهنگی مراقبت، تداوم مراقبت و به موقع بودن دسته‌بندی ‌شده‌ است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون­های تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و کای اسکوئر در نرم‌افزار SPSS-19 انجام گرفت.
یافته‌ها. براساس یافته‌های مطالعه 152 نفر (76/7 درصد) از کودکان وارد شده در مطالعه مذکر بودند. میانگین سنی کودکان ۵ سال و ۴ ماه بود. براساس نتایج مطالعه حیطه مشارکت در تصمیمات با میانگین 66/84 (با انحراف معیار 41/21) بالاترین امتیاز را بین ابعاد کیفیت به خود اختصاص داده است. همچنین میانگین کل کیفیت خدمت نیز برابر 61/69 (با انحراف معیار 30/32) بود که نشانگر وضعیت متوسط کیفیت خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از دیدگاه والدین مشارکت­ کننده در مطالعه می‌باشد. نمره کیفیت خدمت برای کودکانی که شغل پدر آنها کارمند بود از نظر آماری به صورت معنی­داری بالاتر از افرادی که شغل پدر آنها کارگر بود، برآورد شد (0/006=P_value 68/98 در برابر 51/08).
نتیجه‌گیری. کیفیت خدمات با وجود اینکه نمره بالای میانگین را کسب کرده است در مقایسه با حداکثر نمره و شرایط مطلوب اختلاف زیادی دارند و مستلزم این است که تدابیر لازم جهت ارتقای کیفیت خدمات صورت گیرد.

کلید واژه ها: کیفیت خدمات, اوتیسم, کودکان, اختلال طیف اوتیسم
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 16 آبان 1401
بازنگری: 02 آذر 1401
پذیرفته‌شده: 20 آذر 1401
انتشار الکترونیکی: 23 اسفند 1401
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)