شبنم ایزدی
1 ، حسن شاهرخی
2 ، شهین تقوی نژاد نمین
3، هایده حسن زاده
3، کمال قلی پور
4* ، دلنیا رحیم خانی
5، اکبر قیاسی
61 مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2 مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 آموزش و پرورش ناحیه 1 اردبیل، اردبیل، ایران
4 مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5 کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
6 HEB School of Business & Administration, University of the Incarnate Word, San Antonio, Texas, US
چکیده
زمینه. اختلالات طیف اوتیسم به دلیل ماهیت مزمن نیازمند مراقبت هایی جامع، هماهنگ و مبتنی بر شواهد در راستای ارتقای کیفیت زندگی و بهبود افراد مبتلا می باشد. کیفیت خدمات ارائه شده به مبتلایان اختلال طیف اوتیسم یکی از مهمترین تعیین گرهای اثربخشی مداخلات درمانی و بازتوانی میباشد. در این پژوهش برآنیم تا کیفیت خدمات اوتیسم را در شمالغرب ایران مورد مطالعه قرار دهیم.
روش کار. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 1397 انجام گرفت. جمعیت هدف والدین کودکان 2 الی 14 سال مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بودند و در نهایت 202 نفر وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، تشخیصی، علائم رفتاری و اطلاعات مربوط به کیفیت خدمات بود. کیفیت خدمات در چهار حیطه مشارکت در تصمیم، هماهنگی مراقبت، تداوم مراقبت و به موقع بودن دستهبندی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و کای اسکوئر در نرمافزار SPSS-19 انجام گرفت.
یافتهها. براساس یافتههای مطالعه 152 نفر (76/7 درصد) از کودکان وارد شده در مطالعه مذکر بودند. میانگین سنی کودکان ۵ سال و ۴ ماه بود. براساس نتایج مطالعه حیطه مشارکت در تصمیمات با میانگین 66/84 (با انحراف معیار 41/21) بالاترین امتیاز را بین ابعاد کیفیت به خود اختصاص داده است. همچنین میانگین کل کیفیت خدمت نیز برابر 61/69 (با انحراف معیار 30/32) بود که نشانگر وضعیت متوسط کیفیت خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از دیدگاه والدین مشارکت کننده در مطالعه میباشد. نمره کیفیت خدمت برای کودکانی که شغل پدر آنها کارمند بود از نظر آماری به صورت معنیداری بالاتر از افرادی که شغل پدر آنها کارگر بود، برآورد شد (0/006=P_value 68/98 در برابر 51/08).
نتیجهگیری. کیفیت خدمات با وجود اینکه نمره بالای میانگین را کسب کرده است در مقایسه با حداکثر نمره و شرایط مطلوب اختلاف زیادی دارند و مستلزم این است که تدابیر لازم جهت ارتقای کیفیت خدمات صورت گیرد.
کلید واژه ها: کیفیت خدمات, اوتیسم, کودکان, اختلال طیف اوتیسم