Logo-doh
تصویر سلامت. 1399؛11(1): 31-39.
doi: 10.34172/doh.2020.04
  تعداد مشاهده چکیده: 1338
  تعداد دانلود PDF: 466

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

حفظ مشتری در صنعت گردشگری پزشکی: تبیین روابط بین کیفیت، رضایت، اعتماد و قیمت منطقی

یوسف رمضانی 1 ORCID logo، معصومه عارف 1* ORCID logo، مهدیه شاه تقی 1 ORCID logo

1 گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: M.Aref@attar.ac.ir

چکیده

زمينه و اهداف: باوجود رشد فوق‌العاده گردشگری پزشکی در سال های اخیر، اطلاعات کمی در مورد نقش کیفیت، رضایت و اعتماد در تبیین رفتار پس از خرید بیماران بین‌المللی وجود دارد. به همین منظور در پژوهش حاضر، به بررسی و مطالعه این متغیرها پرداخته شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و از نوع پیمایشی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه بیماران خارج از مرزهای کشور بیمارستان های منتخب فعال در حوزه گردشگری پزشکی در مشهد (رضوی، قائم(عج)، آریا و بنت الهدی) بوده و نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس انجام شده است. روایی پرسشنامه با روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ(0/956) تایید گردید. تجزیه‌وتحلیل داده های پرسشنامه با استفاده از رگرسیون دومتغیره و چندمتغیره و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS و AMOS و براساس اطلاعات آماری 174 بیمار بین‌المللی انجام گرفت.
يافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت پزشکی و کیفیت خدمات، رضایت بیماران، اعتماد به کارکنان و اعتماد به کلینیک پزشکی، بر انگیزه برای مراجعه بعدی بیماران و انگیزه برای سفر بعدی به مراکز پزشکی شهر مشهد جهت مراقبت‌های پزشکی تأثیر مثبت و معني‌دار دارد. همچنین، قیمت منطقی در روابط فوق نقش تعدیل‌گر ایفا می کند.
نتيجه گيري: نقش متغیرهای آزمون شده مخصوصا قیمت منطقی خدمات سلامت بر مراجعه مجدد بیماران بین المللی دارای اهمیت است و لذا مستلزم همکاری کلیه متولیان بخش سلامت اعم از پرستاران، پزشکان و مدیران در لحاظ کردن این موارد برای شکوفایی صنعت گردشگری و توسعه کشور می باشد.

کلید واژه ها: گردشگری پزشکی, بیماران بین المللی, کیفیت خدمات, رضایت, اعتماد
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 22 اردیبهشت 1398
پذیرفته‌شده: 13 آذر 1398
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1399
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)