Logo-doh
تصویر سلامت. 1403؛15(2): 219-236.
doi: 10.34172/doh.2024.17
  تعداد مشاهده چکیده: 141
  تعداد دانلود PDF: 22

پیشگیری از بیماریها

مروری

انقلابی در پیری سلولی: مروری نقلی بر نقش امیدوارکننده نانوروبات‌ها در تشخیص، درمان و پزشکی بازساختی

پیمان کیهان ور 1,2 ORCID logo، محمد حسین رضائی 2,3 ORCID logo، حکیمه حضرتی 4 ORCID logo، سولماز حضرتقلی زاد 5 ORCID logo، احمدرضا صفربخشایش 2,3* ORCID logo

1 مرکز تحقیقات تاریخ و فلسفه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده علوم نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5 شتاب دهنده دانش بنیان آرتان 1100 ، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: arsbakhshayesh@gmail.com

چکیده

نانوروبات‌ها که به نام نانوربات‌ها نیز شناخته می‌شوند، ساختارهای پزشکی امیدوارکننده‌ای با پتانسیل قابل توجهی برای متحول کردن درمان‌های پزشکی و جلوگیری از شروع آن‌ها هستند. نانوروباتیک برای تشخیص، درمان و بازسازی بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نویدبخش است. این ماشین‌های کوچک می‌توانند آسیب‌های سلولی را ترمیم کنند، داروها را تحویل دهند، بازسازی بافت را تحریک کنند و بر درمان‌ها نظارت کنند. با این حال، کاربرد آن‌ها در کنترل پیری سلولی در مراحل اولیه است و برای درک کامل پتانسیل و رفع نگرانی‌های ایمنی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. با وجود این، مزایای نانوروبات‌ها در مدیریت بیماری‌های مرتبط با سن، تحقیقات بیشتر را توجیه می‌کند.

این مقاله مروری روایی، مروری بر پیشرفت‌های اخیر در نانوروباتیک، به‌ویژه با تمرکز بر کاربردهای پزشکی آن را ارائه می‌کند. PubMed و Google Scholar برای انجام یک جستجوی جامع با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط از جمله «نانوربات‌ها»، «پیری سلولی»، «سیستم‌های تحویل دارو»، «تعمیر سلولی»، «درمان» و «تشخیص» استفاده شدند و تنها مقالاتی که بین سال‌های 2005 تا 2023 منتشر شده‌اند، برای پشتیبانی از استدلال‌ها با شواهد به‌روز انتخاب شدند. اطلاعات استخراج شده شامل طراحی نانوروبات، روش‌های ساخت، کاربردها و یافته‌های کلیدی است. ارزیابی کیفیت انجام شد و داده‌ها به صورت موضوعی برای شناسایی الگوها و روندها طبقه‌بندی شدند. این مقاله با بررسی وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده نانوروباتیک در زمینه‌های مختلف به پایان می‌رسد.

تحقیقات ما نشان داد که نانوروبات‌ها پتانسیل قابل توجهی در تشخیص، درمان و پزشکی بازساختی بیماری‌های مرتبط با افزایش سن دارند. آنها می‌توانند آسیب سلولی ناشی از افزایش سن را شناسایی و ترمیم کنند؛ آسیب DNA و تا زدن اشتباه پروتئین سلولی را هدف قرار دهند؛ نانوروبات‌ها همچنین می‌توانند داروها را مستقیماً به مناطق آسیب‌دیده برسانند و عوارض جانبی را کاهش دهند. علاوه بر این، آنها با ارائه فاکتورهای رشد، بازسازی بافت و رشد رگ‌های خونی جدید را تحریک می‌کنند. نانوروبات‌ها همچنین می‌توانند اثربخشی درمان را با اندازه‌گیری غلظت دارو در سلول‌های تومور نظارت کنند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی آنها در استفاده طولانی‌مدت وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

به طور کلی، نانوروبات‌ها رویکردی نوآورانه برای رسیدگی به تغییرات سلولی در پیری ارائه می‌دهند، اما تحقیقات بیشتری برای درک پتانسیل کامل آنها و رفع نگرانی‌های ایمنی مورد نیاز است. استفاده از نانوروبات‌ها در درمان پیری سلولی، فرصت‌های جدیدی را در تشخیص و درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن گشوده است و زمینه‌ای به سرعت در حال تحول با پتانسیل ایجاد انقلابی در درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و بهبود کیفیت زندگی در سطح جهانی است.

کلید واژه ها: نانوروبات, پیری سلولی, دارورسانی, درمان های مبتنی بر بافت و سلول, درمان, تشخیص
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 28 مرداد 1402
بازنگری: 02 دی 1402
پذیرفته‌شده: 02 بهمن 1402
انتشار الکترونیکی: 29 اردیبهشت 1403
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)