Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(2): 187-199.
doi: 10.34172/doh.2021.19
  تعداد مشاهده چکیده: 1399
  تعداد دانلود PDF: 609

اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی

مقاله پژوهشی

طراحی و روان­ سنجی پرسش­ نامه­ ی ارزیابی رضایت کاربران از سامانه ی سلامت یکپارچه ی بهداشت

جمیله ابوالقاسمی 1 ORCID logo، زینب محمدزاده 2 ORCID logo، الهام مسرت 2 , 3 ORCID logo، رضا کریمی نژاد 4* ORCID logo

1 گروه آمار زيستي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي ايران، تهران، ايران
2 گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع¬رسانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز بهداشت شهرستان تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: r.kariminejad@gmail.com

چکیده

زمينه و اهداف: سنجش اثربخشی سیستم‌های اطلاعات سلامت و ارزیابی رضایت کاربران از عملکرد سیستم، امر مهمی است. موفقیت یک سیستم اطلاعاتی وابستگی مستقیم با پاسخ گویی سیستم به نیازهای کاربر دارد. با توجه به اهمیت رضایت کاربران سیستم‌های اطلاعاتی، در این پژوهش، ابزاری جهت ارزیابی رضایت کاربران سامانه ی سیب طراحی شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1396 به ‌منظور طراحی پرسش نامه جهت بررسی میزان رضایتمندی کاربران سامانه ی سیب انجام شد. در مرحله ی اول با بررسی متون و منابع معتبر علمي حیطه های ارزیابی رضایت کاربران تعیین شد، سپس بانکی از سؤالات ایجاد شده و بعد از طبقه بندی شاخص ها و مشخص کردن سؤالات مرتبط ابزار اولیه در چند حیطه تدوین شد. با استفاده از شاخص‌های CVI و CVR روایی صوری و محتوایی ابزار تعیین شد. پایایی بر زمان نیز توسط 20 نفر از کاربران سامانه ی سیب با فاصله ی زمانی 2 هفته مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی پایایی سازه از روش همسانی درونی و محاسبه ی آلفای کرونباخ جهت کل سازه و هر یک از حیطه ها استفاده شد.
يافته ها: پرسش نامه ی نهایی شامل اطلاعات دموگرافیکی و 55 سؤال در زمینه ی مؤلفه‌های پرسش نامه ی رضایت کاربران سامانه ی سیب می‌باشد که در بخش مؤلفه‌های رضایت کاربران، کیفیت رابط های سامانه، کیفیت وظایف سامانه، کیفیت عملکرد سامانه، کیفیت اطلاعات و آمار سامانه، کیفیت خدمات پشتیبانی، کیفیت خدمات سامانه و رضایت کلی از سامانه مورد بررسی قرار گرفت. میانگین CVI برای کل سؤالات 0/84 و میانگین CVR نیز 0/73 محاسبه شد، جهت پایایی بر زمان نیز ضریب (ICC) برای کل سازه 0/98 به دست آمد. جهت بررسی پایایی سازه از روش همسانی درونی و محاسبه ی آلفای کرونباخ استفاده شد که برای کل سازه 0/914 و به تفکیک سازه‌ها نیز این مقدار در محدوده ی «خوب» به دست آمد.
نتيجه گيري: در این مطالعه سعی شد ابزار ارزیابی رضایت کاربران کوتاه و گویا بوده و به کمترین زمان برای پاسخ گویی نیاز داشته باشد. نرخ بالای پاسخ گویی به تمام سؤالات پرسش نامه، بیانگر مقبولیت ابزار طراحی شده و دستیابی به اهداف مطالعه است. بیشترین مؤلفه ی مورد تأکید از سوی کاربران، مؤلفه ی پشتیبانی از سامانه مطرح شده است. سهولت استفاده از سیستم، سودمندی و پشتیبانی سیستم از انجام فعالیت های روزانه موارد دیگری است که از سوی کابران بیشتر حائز اهمیت است.

کلید واژه ها: روان سنجی, ارزیابی رضایت کاربران, سامانه سلامت یکپارچه بهداشت
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 20 آذر 1399
بازنگری: 01 بهمن 1399
پذیرفته‌شده: 14 بهمن 1399
انتشار الکترونیکی: 01 تیر 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)