چکیده
زمینه. در موسسات بهداشتی مانند بیمارستان ها ارزش خدمات با استفاده از مهارت، دانش و تجربه کارکنان بهداشتی ایجاد می شود. بنابراین انتقال دانش برای توانمندسازی کارکنان در بیمارستان ضروری است. از آنجایی که مطالعات کمی به بررسی تاثیر انتقال دانش بر توانمندسازی کارکنان در بیمارستان ها پرداخته است، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر انتقال دانش و مولفه های آن بر توانمندسازی کارکنان در بیمارستانهای آموزشی قزوین انجام شد.
روش کار. این مطالعه توصیفی- تحلیلی با روش مقطعی بین اسفند 1398 و خرداد 1399 میان 330 نفر از کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های معتبر انتقال دانش دکاسترو (De-Castro) و همکاران (2008) و توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (Spreitzer) (1992) جمع آوری شدند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزار SPSS-22 و AMOS استفاده شد.
یافتهها. نتایج نشان داد که انتقال دانش تاثیر مستقیم و معنیداری بر توانمندی کارکنان دارد (B=0/34 ، P<0/001). علاوه بر این تاثیر معنیدار ابعاد انتقال دانش نیز بر توانمندی کارکنان مشاهده شد (P<0/001). در رابطه با برازش مدل، مقدار شاخصهای GFI، CFI، NFI بالای 9/ 0 به دست آمد. علاوه بر این شاخص 0/074 RMSEA بود که نشاندهنده برازش خوب مدل بود.
نتیجهگیری. نتایج نشان داد که بهبود انتقال دانش منجر به ارتقای سطح توانمندی کارکنان می شود. بنابراین مدیران بیمارستان ها میتوانند با اتخاذ استراتژیهایی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی میزان توانمندی کارکنان را بهبود بخشند.