Logo-doh
تصویر سلامت. 1400؛12(1): 24-33.
doi: 10.34172/doh.2021.04
  تعداد مشاهده چکیده: 1379
  تعداد دانلود PDF: 544

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

عوامل مؤثر بر ارتقای برند یزد به عنوان مقصد گردشگری سلامت با رویکرد نگاشت ­شناختی فازی

مهدیه زحمتکش سردوراهی 1* ORCID logo، فاطمه محمدپور شیرازی 2 ORCID logo، آرام آردیان 1 ORCID logo، محمد سیادتان 1 ORCID logo، سیده نوشین هاشمی 3 ORCID logo

1 گروه مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران
2 گروه مدیریت جهانگردی، گرایش برنامه¬ریزی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
3 گروه مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، دانشگاه تهران، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: zahmatkesh1996@gmail.com

چکیده


زمينه و اهداف: امروزه بیمارستان­ های چندملیتي، قیمت­ های رقابتي، کیفیت بین ­المللي استانداردهای جهاني و نزدیک شدن سطح تکنولوژی ­های تخصصي از جمله مصادیق جهاني شدن سلامت مي­ باشند به طوری که کشورها در جذب گردشگران درمانی با یکدیگر رقابت می ­کنند. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای برند یزد به عنوان مقصد گردشگری سلامت می ­باشد.
مواد و روش ­ها: اين پژوهش از لحاظ روش پژوهش ترکیبی و از نظر هدف كاربردي و از حيث جمع‌آوري داده‌ها توصيفي است. عوامل مؤثر بر ارتقای برند یزد به عنوان مقصد گردشگری سلامت براساس مرور متون شناسایی شده و به تأیید شامل 15 نفر از خبرگان حوزه­ ی گردشگری سلامت که حداقل دارای 5 سال سابقه­ ی کاری می­ باشند، رسید. سپس پرسش­نامه ­ای ماتریسی تهیه و در اختیار 123 نفر از گردشگرانی که به منظور دریافت خدمات سلامت به استان یزد سفر کرده بودند، قرار گرفت و در نهایت داده­ های حاصل از نظر گردشگران سلامت با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های نگاشت­ شناختی فازی تحلیل شدند و مدل نهایی پژوهش توسط تحلیل شبکه‌های اجتماعی ترسیم شد.
يافته ­­ها: یافته ­های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ­های نظرات خبرگان حاکی از آن است که عوامل اعتبار، عملکرد برند و بازاریابی گردشگری سلامت نسبت به سایر عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا میزان مجموع تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این عوامل نسبت به سایر عوامل بیشتر می­ باشد که در نتیجه باید توجه بیشتری به این عوامل نمود.
نتيجه­ گيري: تصویر مقصد، دارای نقش قابل­ توجهی در فرایند تصمیم ­گیری و انتخاب مقصد دارد که با افزایش تعداد مقاصد گردشگری جدید در سراسر جهان، موجب اهمیت روزافزون بخش خدمات درمانی در راستای ارتقای گردشگری سلامت و توجه به برند مقصد گردشگری شده است که به منظور ارتقای برند گردشگری سلامت توجه به سه عامل اعتبار، عملکرد برند و بازاریابی در اولویت این پژوهش قرار دارند.
کلید واژه ها: ارتقای برند, مقصد گردشگری, گردشگری سلامت, نگاشت شناختی فازی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 22 اردیبهشت 1399
بازنگری: 05 بهمن 1399
پذیرفته‌شده: 29 بهمن 1399
انتشار الکترونیکی: 01 فروردین 1400
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)