Logo-doh
تصویر سلامت. 1403؛15(2): 237-248.
doi: 10.34172/doh.2024.18
  تعداد مشاهده چکیده: 108
  تعداد دانلود PDF: 29

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

ارائه الگوی مدیریت دانش شخصی خودمراقبتی و تجربه‌ای در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و خانواده آن‌ها: پروتکل مطالعه

لیلا بنی فاطمه 1 ORCID logo، نجلا حریری 1* ORCID logo، مصطفی فرحبخش 2 ORCID logo

1 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: nadjlahariri@gmail.com

چکیده

زمینه.اختلال دو قطبی یک شرایط مزمن است که فرد مبتلا در تمام طول عمر خود به مصرف دارو یا سایر رویکردهای درمانی و خودمراقبتی نیاز دارد. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و خانواده آن‌ها می‌توانند تجارب مختلفی در زمینه مدیریت خواب، استرس، روابط بین فردی و خشم داشته باشند که اغلب این تجارب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در مطالعه حاضر، ابتدا دانش ساخته شده در بین بیماران با اختلال دو قطبی و خانواده آن‌ها ارزیابی شده و سپس مدل مناسبی جهت مدیریت دانش خودمراقبتی و تجربه‌ای در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و خانواده آن‌ها ارائه خواهد شد.

روش کار. مطالعه حاضر در چهار مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول یک مطالعه مروری از نوع فراترکیب در حیطه مدیریت دانش در نظام سلامت انجام می‌گردد. مرحله دوم شامل مطالعه‌ای کیفی است که به بررسی تجارب خود مراقبتی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی می‌پردازد. در مرحله سوم، متخصصین حیطه مدیریت دانش و سلامت روان، با تکنیک دلفی به اولویت‌بندی کدهای حاصل از مرحله یک و دو خواهند پرداخت. در مرحله چهارم، پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته تهیه شده و با استفاده از آن، جمع‌آوری داده از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت روان انجام خواهد شد. در نهایت، بر اساس نتایج مراحل چهارگانه، چهارچوب نهایی مدیریت دانش شخصی خود مراقبتی و تجربه‌ای در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و خانواده آن‌ها ارائه خواهد شد.

نتیجه‌گیری. با توجه به اینکه تقریباً نیمی از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی به درمان طولانی‌مدت خود پای‌بند نیستند و از طرفی این بیماری علاوه بر دارودرمانی بیماران را ملزم به انجام فعالیت‌های خودمراقبتی نیز می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که طراحی و اجرای یک مدل مدیریت دانش برای خودمراقبتی و تجربه در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می‌تواند در بهبود رفتارهای خودمراقبتی و کیفیت زندگی آنها موثر باشد.

کلید واژه ها: اختلال دو قطبی, خود مراقبتی, مدیریت دانش شخصی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 25 دی 1402
بازنگری: 23 بهمن 1402
پذیرفته‌شده: 25 اردیبهشت 1403
انتشار الکترونیکی: 29 اردیبهشت 1403
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)