چکیده
زمینه. درک تعامل پیچیده ویژگیهای شخصیتی اساتید برای بهینهسازی محیطهای آموزشی و یادگیری ضروری است. به این منظور در این مطالعه به بررسی و اولویتگذاری تاثیر ابعاد شخصیتی (فردی، علمی و حرفهای) مرتبط با تدریس اعضای هیات علمی در یادگیری دانشجویان پرداخته شد.
روش کار. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با روش فراترکیب کدگذاری (تحلیل مضمون) انجام شده است. فراترکیب با فراهم کردن یک نگرش نظاممند برای پژوهشگران از طریق ترکیب پژوهشهای مختلف، به کشف موضوعها و استعارههای جدید و اساسی میپردازد، و با این روش دانش فعلی را گسترش داده و یک دید جامع و کلی را نسبت به مسائل به وجود میآورد.
یافتهها. از کل 114 مقاله 85 کد، 10 مفهوم و 3 مؤلفه در زمینه مؤلفههای ابعاد شخصیت اساتید دانشگاه شناسایی شدند. براساس یافتههای تحقیق کدهای مهارت تدریس، دانشپژوهی، توانمندی تعاملی و توانمندی فردی بیشترین فراوانی را در مؤلفههای ابعاد شخصیت اساتید دانشگاه داشتند.
نتیجهگیری. با توجه به یافتهها، لازم است دانشگاه در جذب اساتید به تسلط علمی، شیوایی بیان و علاقه به تـدریس اهمیت ویژهای قایل شود. دانشگاهها بعد از استخدام اعضای هیت علمی لازم است کارگـاههای توانمندسازی یاددهی و برنامهریزی برای مدرسین برگزار کند. این امر منجر به احساس رضایتمندی بیشتر در دانشجویان شده و کیفیت یاددهی- یادگیری را بهبود میبخشد. بنابراین یافتههای این پژوهش میتواند در سیاستگذاری وزارتخانه و دانشگاه در جذب هیات علمی در دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.