Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1391؛3(1): 1-10.
  تعداد مشاهده چکیده: 674
  تعداد دانلود PDF: 549

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

مدیریت خطر در بخش استریلیزاسیون بیمارستان گروه پزشکی شمس شهرستان تبریز به روش تجزیه و تحلیل حالات خطر و اثرات ناشی از آن (FMEA)

علی جنتی، محمد سعادتی*، سمانه ولیزاده، رعنا غلام زاده نیکجو، هانیه عطایی، ویدا صالحی، زهره طباطبایی، فیروز طاهری، جلال شکوری
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: hcm.2020@gmail.com

چکیده

زمینه و اهداف : بخش استریلیزاسیون یکی از مهمترین بخش های هر بیمارستانی محسوب می شود چرا که بی تردید، یکی از مهمترین راه های پیشگیری از انتشار عفونت های بیمارستانی، ضدعفونی و استریل وسایل و ابزار بیمارستانی است. بنابراین مدیریت خطر در این بخش بسیار حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه شناسایی، ارزیابی و رفع خطرات بالقوه موجود در بخش استریلیزاسیون بیمارستان گروه پزشکی شمس با استفاده از روش FMEA می باشد.

مواد و روش ها : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی، مداخله ای است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش FMEA خطرات بالقوه ی بخش استریلیزاسیون شناسایی و ارزیابی شده و مداخلات لازم برای حذف و یا کاهش خطرات شناسایی شده صورت پذیرفت.

یافته ها: مطالعه ی حاضر به شناسایی 69 خطر بالقوه در بخش و نیز کمبودهایی در زمینه تطابق با استانداردهای ایمنی منجر شد. از میان خطرات، 10 خطر با اولویت متوسط، زیاد و غیر قابل تحمل، جهت اقدام انتخاب شدند. اقدامات اصلاحی با پیشنهاد اعضای تیم مدیریت خطر، برای حذف و یا کاهش این خطرات و نیز کمبودهای شناخته شده بکار گرفته شدند.

نتیجه گیری : بررسی 10 خطر اولویت دار نشان می دهد که وجود نقص در سیاست ها و رویه ها و نیز تجهیزات و شرایط فیزیکی عامل ایجاد این خطرات می باشد. ایجاد خط مشی ها و رویه های روشن برای ایمنی بیماران و کارکنان می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد.

کلید واژه ها: مدیریت خطر, FMEA, بخش استریلیزاسیون
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.