چکیده
زمینه : در ایران، در سالهای اخیر، درسی به نام سلامت و بهداشت در برنامه درسی پایه دوازدهم ارائه میشود. پژوهش حاضر، بازنگریهای ضروری برنامه درسی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم را بر اساس برداشتهای معلمان و دانشآموزان مورد بررسی قرار داده است.
روش کار. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی، با مطالعه ادراکات معلمان زن و دانشآموزان دختر میباشد. بر این اساس در سال 1401 ادراکات 22 نفر از معلمان و 19 نفر از دانشآموز پایه دوازدهم با استفاده از مصاحبه نیمساختاریافته، در استانهای آذربایجانغربی و آذربایجانشرقی بررسی شده است. انتخاب مشارکتکنندگان، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجام شده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتمادپذیری با دو روش بازبینی توسط 12 نفر از مشارکتکنندگان و مرور 4 نفر از خبرگان غیر مشارکتکننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها با روش گرانهایم و لاندمن (Graneheim & Lundman) صورت پذیرفت.
یافتهها. از تحلیل دادهها، 174 کد، 3 مضمون اصلی و 26 زیر مضمون بهدست آمده است. مضمونهای مستخرج از پژوهش عبارتند از: ضرورت تغییر برنامه درسی متناسب با رشتههای مختلف تحصیلی، نامناسب بودن پایه تحصیلی دوازدهم و ضرورت تغییر پایه تحصیلی، ضرورت تغییرات در هدف و محتوای برنامه درسی.
نتیجهگیری. برنامه درسی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم نیازمند تغییرات اساسی میباشد و با بازنگری در این برنامه، میتواند اثربخشی برنامههای آموزش بهداشت و سلامت را براساس شواهد ضمانت نماید.