Logo-doh
تصویر سلامت. 1404؛16(4): 395-409.
doi: 10.34172/doh.2025.31
  تعداد مشاهده چکیده: 24
  تعداد دانلود PDF: 9

هوش مصنوعی در مدیریت اطلاعات سلامت

مقاله پژوهشی

تأثیر هوش مصنوعی بر کارآفرینی و نوآوری در گردشگری سلامت: مطالعه موردی استان یزد

مهدی باصولی 1* ORCID logo، مهدیه زحمتکش سردوراهی 1 ORCID logo

1 گروه گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: basouli@usc.ac.ir

چکیده

زمینه. هوش مصنوعی با تحول در مدل‌های کسب‌وکار، نقش کلیدی در نوآوری کارآفرینانه و تقویت برند مقاصد گردشگری ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف نوآوری کارآفرینانه به‌منظور برندسازی مقصد در بخش گردشگری سلامت استان یزد انجام شده است.

روش کار. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی، با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 37 کارآفرین و متخصص، 15 عامل کلیدی شناسایی و با روش تحلیل محتوای کیفی و توافق کدگذاران (ضریب کاپای کوهن 82 /0) تأیید شد. در بخش کمی، از نرم‌افزارهای FCMapper و Ucinet برای ترسیم نقشه‌های شناختی فازی، تحلیل شبکه و شبیه‌سازی سناریوها استفاده گردید.

یافته‌ها. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی از طریق مکانیزم‌های مختلفی بر کارآفرینی و برندسازی تأثیر می‌گذارد. به‌طور عینی، استقرار سامانه‌های پیشنهاددهنده ترکیبی، امکان ارائه پکیج‌های درمانی- تفریحی شخصی‌سازی شده را فراهم کرده و به ایجاد یک مدل درآمدی جدید منجر شده است. پلتفرم رهگیری سلامت مسافران، با بهبود مدیریت لجستیک و پیگیری پس از درمان، رضایت گردشگران را به میزان قابل توجهی افزایش داده و وفاداری به برند مقصد را تقویت کرده است. همچنین، گردشگری سلامت مبتنی بر واقعیت افزوده با خلق تجربه‌های فراگیر و منحصربه‌فرد (مانند بازسازی دیجیتال نسخ خطی پزشکی)، مهم‌ترین عامل در جذب مخاطب و ایجاد تمایز برای برند یزد شناسایی شد. شبیه‌سازی سناریوها نشان داد که فعال‌سازی همزمان این سه عامل کلیدی، موجب اثر هم‌افزایی شده و عملکرد کلی سیستم را به‌طور معناداری بهبود بخشیده است.

نتیجه‌گیری. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که به‌کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند با ایجاد نوآوری‌های ساختاری در مدل‌های کسب‌وکار، به حل چالش‌های خاص منطقه یزد (مانند مدیریت منابع) کمک کرده و از طریق خلق ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد، رقابت‌پذیری و برند مقصد گردشگری سلامت این استان را ارتقا دهد.

کلید واژه ها: هوش مصنوعی, کارآفرینی, گردشگری سلامت
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

ثبت‌شده: 17 خرداد 1404
بازنگری: 09 مهر 1404
پذیرفته‌شده: 19 آذر 1404
انتشار الکترونیکی: 24 آذر 1404
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)