Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1391؛3(1): 19-26.
  تعداد مشاهده چکیده: 1019
  تعداد دانلود PDF: 579

اقتصاد سلامت

مقاله پژوهشی

مروری بر مبانی تحلیل تصمیم گیری و مدل سازی اقتصادی در نظام سلامت و معرفی نرم افزار پیشرفته TreeAge Pro 2011

علی ایمانی*، مینا گلستانی
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: maimani58@gmail.com

چکیده

زمینه و اهداف : تحلیل تصمیم گیری (Decision Analysis) از تئوری بازی (Game Theory) مشتق شده و در سال 1920 توسط ون نیومن تعریف و سپس بصورت گسترده ای در اقتصاد مورد استفاده قرار گرفت. مدل های تحلیل تصمیم گیری، چهارچوب مفهومی برای اکثر مطالعات هزینه – اثربخشی (CEA) و هزینه مطلوبیت (CUA) بوده و این مدل بصورت روزافزون در تصمیم گیری نقش اساسی ایفا می نمایند. هدف اصلی این مطالعه بسط مبانی و بهبود درک و استفاده از تئوری تحلیل تصمیم گیری و تکنیک های مدل سازی اقتصادی، با تأکید خاص بر درخت تصمیم گیری و مدل سازی مارکوف در نظام سلامت می باشد.

مواد و روش ها : این مطالعه از نوع مروری بوده که بصورت نظام مند صورت گرفته و در مجموع با بهره گيري از 7 موتور جستجو و بانک اطلاعاتی شامل HEED, EBSCO, EconLit, Embase, Cochrane, PubMed, Web of Science و با استفاده از کليدواژه-هاي اصلي اين تحقيق که عبارت بودند از: Health,Economic Modelling, Decision Analysis و TreeAge و ترکيب آنها، جستجوي اينترنتي انجام شد. در نهایت با استفاده از بررسی ادبیات موضوع بدست آمده در این زمینه به تبیین ساختار و کاربردهای مختلف تحلیل تصمیم گیری و تکنیک های رایج مدل سازی در بخش سلامت از جمله مدل سازی مارکف، درخت تصمیم گیری و آنالیز حساسیت و محدودیت های هر کدام پرداخته شده است.

يافته ها : تعداد 19 مورد مقاله با توجه به ميزان مرتبط بودن با موضوع مورد مطالعه از میان مقالات بدست آمده گزينش و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. مطالعه مروری حاضر نشان داد که مدل سازي اقتصادي و تكنيك هاي تحلیل تصمیم گیری بصورت گسترده اي در ارزیابی اقتصادی مداخلات مختلف مراقبت های سلامت با هدف تولید اطلاعات با ارزش در جهت کمک به اتخاذ سیاست های مناسب و تخصیص بهینه منابع کمیاب سلامت مورد استفاده قرار مي گيرند.

نتيجه گيري : مدل های تحلیل تصمیم گیری امکان استفاده از یک رویکرد منطقی، علمی، قابل دستیابی و به موقع به منظور اندازه گیری کارایی فناوری های نوین پزشکی از طریق استفاده از بهترین شواهد موجود بدست آمده از منابع مختلف جهت برآورد دقیق شاخص های بالینی و اقتصادی را فراهم می نمایند. همچنین علیرغم اینکه نرم افزار TreeAge Pro در کشورهای پیشرفته بصورت روزافزون در مطالعات مدل سازی اقتصادی مداخلات مختلف سلامتی بکار گرفته می شود ولی متاسفانه نقش و جایگاه آن در ایران هنوز بصورت شایسته شناخته نشده است.

کلید واژه ها: تحلیل تصمیم گیری, مدل سازی اقتصادی, درخت تصمیم گیری, مدلسازی مارکف و TreeAge Pro 2011
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 31 خرداد 1391
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)