چکیده
زمینه و اهداف: کسورات بیمارستانی یکی از دغدغه های اصلی مدیران بیمارستانی در مدیریت هزینه ها و نیز یکی از موارد اختلاف برانگیز بین سازمان های بیمه گر و بیمارستان هاست. مطالعه ی حاضر با هدف تحلیل علل کسورات پرونده های بستری بیمارستانی انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع چند روشی است که طی 4 مرحله در سال ۱۳۹۶ به انجام رسید. در مرحله ی اول با مرور نظام مند متون، علل کسورات در صورتحساب های بستری شناسایی شد. در مرحله ی دوم و سوم از علل به دست آمده، پرسش نامه ای جهت مصاحبه با کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه طراحی و سپس مصاحبه انجام گردید. در گام آخر پس از جمع بندی نتایج 3 مرحله ی قبل، علل نهایی کسورات با فن دلفی تعیین گردید.
یافته ها: اضافه درخواستی پزشکان جراح و بیهوشی در کدگذاری، ارسال مستندات با امضای کمک جراح بدون حضورش در عمل، نبود تعامل با بیمه ها و جلسات پیگیری و اصلاح کسورات، به کارگیری افراد با تخصص نامرتبط در واحد مربوطه، نبود آموزش مداوم و جامع کادر، اضافه درخواستی در قیمت دارو و لوازم، ارسال ناقص مستندات، عدم ارائه ی مستندات مربوط به پزشکان تمام وقت جغرافیایی و تفاوت در اجرای شیوه نامه ها از طرف بیمه ها از مهم ترین علل کسورات بودند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه دلیل عمده ی کسورات ناشی از خطاهای انسانی است؛ لذا توجیه اصولی پزشکان، آموزش کادر مسئول تکمیل پرونده ها در رابطه با اصول مستندسازی صحیح و چگونگی ثبت اطلاعات و یکسان سازی شیوه نامه ها و اجرای هماهنگ بخش نامه ها توسط بیمه ها ضروری به نظر می رسد.