فاطمه معارفی
1* ، مهران یاقوت
2 ، روشنک زمان
3 1 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
3 گروه آمار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
زمینه و هدف: استفاده بی حد و حصر از منابع طبیعی و افزایش آلودگی های محیطی توسط صنایع مختلف منجر به زوال سریع محیط زیست خواهد شد. صنعت فولاد در تمام فعالیت های خود با محیط زیست در تعامل است بنابراین سبز بودن اقتصاد و توسعه پایدار در این صنعت ضرورتی اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعه پایدار و اقتصاد سبز در شرکت فولاد خوزستان انجام شد.
مواد و روش ها: مشارکت کنندگان در اين پژوهش به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید و تدوین راهبردها، خبرگان آشنا با راهبردهای توسعه پایدار و اقتصاد سبز در شرکت فولاد خوزستان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس ماتریس عوامل داخلی و خارجی و نیز ماتریس SWOT تشکیل شد و با استفاده از تکنیک تاپسیس راهبردهای تدوین شده اولویت بندی گردید
یافته ها: در این پژوهش از دسته عوامل خارجی 6 فرصت و 5 تهدید و از دسته عوامل داخلی 8 قوت و 6 ضعف شناسایی شدند و نیز تعداد 21 راهبرد تدوین گردید. بالاترین امتیاز عوامل خارجی را «توسعه و تجهیز شرکت با فناوری های جدید» با نمره نهایی498 /0 و بالاترین امتیاز عوامل داخلی را «مدیریت پسماند و کنترل» با نمره نهایی31 /0 کسب کردند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش مجموع نمره نهایی ماتریس عوامل خارجی (EFE) و ماتریس عوامل داخلی (IFE) به ترتیب72 /2 و57 /2 است که نشان دهنده عملکرد مناسب شرکت می باشد همچنین راهبرد ST1 با شاخص نزدیکی 7 /0 رتبه برتر را کسب نمود.
کلید واژه ها: مدیریت پایدار, اقتصاد سبز, TOPSIS, SWOT