فاطمه یوسف یعقوبی
1 ، لیلا ریاحی
2* ، سیدجمال الدین طبیبی
2 ، محمود محمودی مجدآبادی فراهانی
2 1 گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
زمینه و اهداف: توانمندسازی مدیران و کارکنان را می توان یکی از مهم ترین عوامل برای هرچه کارآمدتر نمودن کارکنان و سازمان برشمرد؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عامل مدیریتی و شناسایی مؤلفه ها و متغیرهای آن در توانمندسازی مدیران شبکه های بهداشتی درمانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه ی کاربردی، اکتشافی و مقطعی در بین 430 نفر از مدیران شبکه های بهداشتی درمانی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، در سال های 1398-1397 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ی پژوهشگر ساخته بود که روایی آن به تأیید نظر خبرگان رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/96 محاسبه شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر مبنای ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تأییدی، «مدیریت ارشادی و مشارکتی» با بار عاملی 0/96 و «احساس تعلق گروهی مدیر» با بار عاملی 0/87 دو مؤلفه ی مدیریتی مؤثر بر توانمندسازی مدیران شبکه های بهداشتی درمانی بودند و نشانگرهای هر دو مؤلفه ی مدیریتی در سطح 0/001>p معنی دار بود. متغیرهای «مشاوره»، «اشتراک اطلاعات»، «توسعه ی توانایی» و «مدیریت مشارکتی» با بارهای عاملی به ترتیب 0/85، 0/76، 0/75 و 0/71 بالاترین اهمیت را داشتند.
نتیجه گیری: مدل تأیید شده ی عوامل مدیریتی توانمندسازی در این پژوهش، می تواند به عنوان یک راهنمای عملی برای سیاست گذاران و مدیران نظام سلامت باشد تا با بهبود عامل مدیریتی در شبکه ها و سازمان های بهداشتی درمانی و با استفاده از مدیریت مشارکتی، اشتراک اطلاعات، ارشاد و حمایت، تفویض اختیار و مسئولیت در توانمندسازی مدیران آن ها نقش مؤثری را ایفا نمایند.
کلید واژه ها: توانمندسازی, مدیران شبکه های بهداشتی درمانی, عوامل مدیریتی