سولماز بابائی
1* ، بهرام جمالی قراخانلو
2 1 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
2 گروه علوم پایه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
زمينه و اهداف: یکی از مهم ترین عوامل سلامت روانی داشتن شادکامی و کاهش اضطراب در دانش آموزان است؛ لذا هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر 12 هفته تمرین هوازی بر میزان اضطراب و شادکامی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه شهرستان ارومیه بود.
مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق را تمام دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ارومیه تشکیل دادند که از بین آن ها 40 نفر به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای گروه تجربی به مدت 12 هفته، هفته ای 3 جلسه و جلسه ای 45 الی 60 دقیقه تمرینات هوازی اجرا گردید. در این پژوهش از پرسش نامه های شادکامی اکسفورد و اضطراب اسپیل برگر استفاده شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم-افزار SPSS22 انجام شد.
يافته ها: نتایج تأثیر معنی دار تمرین هوازی بر ارتقای متغیرهای شادکامی و کاهش اضطراب در دانش آموزان را نشان داد (P<0/05)
نتيجه گيري: تمرینات هوازی باعث بهبود کارکردهای شناختی دانش آموزان می شود؛ لذا توصیه می شود که از این رویکرد برای ارتقای سلامت روانی دانش آموزان استفاده شود.
کلید واژه ها: تمرین هوازی, شادکامی, اضطراب, دانش آموزان