چکیده
زمينه و اهداف : گردشگري سلامت به عنوان يکي از اشکال تخصصي گردشگري، رشد بزرگي را در دهه گذشته تجربه کرده است. توسعه اين صنعت در کشور و استان نيازمند توجه به مقوله هاي مهمي چون فنون بازاريابي، عملکرد سازمان ها و شرايط محيط پيراموني مي باشد. اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل مؤثر در جذب گردشگران سلامت در استان کرمانشاه طراحي و انجام شده است.
مواد و روش ها : در اين پژوهش توصيفي- تحليلي، نظرات 70 نفر از دست اندرکاران کليدي گردشگري سلامت استان با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و در سال 90 بررسي شده است. براي نمايش و تجزيه و تحليل اطلاعات، از روش هاي آمار توصيفي، نمودارها و جداول و نرم افزار SPSS18 استفاده شده است.
يافته ها : فراواني تجمعي پاسخ هاي زياد و خيلي زياد به سؤالات مرتبط با فرضيه يک (عملکرد سازمان هاي مرتبط با جذب گردشگران سلامت به استان) 95.7 %، فرضيه شماره دو (آميخته بازاريابي با جذب گردشگران سلامت به استان) 98.6 % و فرضيه شماره سه ( شرايط محيطي استان ) 94.3 % مي باشد. بنابر اين در اولويت بندي بين اين سه فرضيه به ترتيب عوامل بازاريابي، سپس عملکرد سازمان هاي مرتبط و در آخر شرايط محيطي استان قرار مي گيرند که با يافته هاي متعدد و اخير در کشور و دنيا نيز تا حدود زيادي همخواني دارد.
بحث و نتيجه گيري : اولويت بندي عوامل مطرح شده در فرضيات نشان مي دهد که در استان کرمانشاه، تلاش براي توسعه عوامل مرتبط با آميخته بازاريابي بيش از ساير عوامل بايستي در اولويت قرار گيرد.