Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1391؛3(4): 1-7.
  تعداد مشاهده چکیده: 830
  تعداد دانلود PDF: 372

مدیریت در سیستم سلامت

مقاله پژوهشی

بررسي ميزان ترخيص با رضايت شخصي و عوامل مؤثر بر آن در بيماران بستري يکي از بيمارستان هاي خصوصي شهر تبريز در شش ماهه اول سال 1391

علی جنتی، نجیبه رسول نژاد، رعنا غلام زاده نیکجو*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: r.gholamzade@gmail.com

چکیده

زمينه و اهداف : ترخيص با رضايت شخصي مشکل رايج سيستم هاي مراقبت سلامت است ،ترخيص با رضايت شخصي باعث افزايش مرگ ومير و ناتواني و تشديد بيماري مي گردد، پي بردن به اينکه چرا بيماران ترخيص با رضايت شخصي را انتخاب مي کنند، در کاهش مرگ و مير و ناتواني و در نهايت کاهش هزينه هاي بيمارستاني اهميت خاصي دارد.اين مطالعه با هدف بررسي ميزان و علل ترخيص با رضايت شخصي در بيماران بستري بيمارستان شمس تبريز در شش ماهه اول سال 1391انجام شده است.

مواد و روش ها : اين مطالعه يک مطالعه توصيفي- تحليلي است که به شکل مقطعي در يکي از بيمارستان هاي خصوصي تبريز انجام گرديد.جامعه پژوهشي کليه بيماران بستري ترخيص شده با رضايت شخصي در شش ماهه اول سال 1391از بيمارستان مورد مطالعه بود. براي جمع آوري داده ها از چک ليست محقق ساخته که روايي و پايايي آن تأييد شده بود، استفاده شد. داده ها وارد نرم افزارSPSSنسخه 17 شد و ازآمار توصيفي، آزمون هاي کاي دو،t مستقل و لجستيک چند گانه براي تحليل استفاده گرديد.

يافته ها : بر اساس يافته هاي به دست آمده، ميزان ترخيص با رضايت شخصي در بيمارستان شمس تبريز در شش ماهه اول1391، 1.82% مي باشد واکثر بيماران داراي جنس مونث، خانه دار، بومي شهر تبريز، بستري در بخش CCU، داراي بيمه، ترخيص شده در شيفت صبح با ميانگين سني 53.33، همچنين ميانگين مدت اقامت 3.15 بود و بيشترين علت ترخيص با رضايت شخصي مربوط به وضعيت بيمارستان مي باشد(48/48%) و ساير علت ها به ترتيب علت هاي مربوط به بيمار (39.40%) و علت هاي مربوط به پرسنل بيمارستان (12/12%) مي باشد.

بحث و نتيجه گيري : با توجه به يافته هاي اين مطالعه، ريسک فاکتورهاي ترخيص با رضايت شخصي عبارتند از: سن، بيمه پايه، بيمه تکميلي، بخش بستري و از ميان علت هاي مربوط به ترخيص با رضايت شخصي، عوامل مربوط به وضعيت بيمارستان مي باشند و هزينه هاي بالا، بيشترين علت در اين حيطه مي باشد. بيمارستان مي تواند با قراردادهاي مناسب با انواع بيمه ها و سازمان هاي خيريه، هزينه ها را کاهش داده و در نتيجه ميزان ترخيص با رضايت شخصي را به حداقل برساند.

کلید واژه ها: ترخیص با رضایت شخصی, بیمارستان, بستری
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 20 اسفند 1391
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)