Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1392؛4(1): 8-13.
  تعداد مشاهده چکیده: 563
  تعداد دانلود PDF: 164

اقتصاد سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی - اجتماعی در زمان مراجعه بیماران مبتلا به ضایعات پاتولوژیک دهانی مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز در نیمه اول سال 1391

شیرین فتاحی، سید مهدی وحید پاکدل، امیرعلا آغبالی*، علی علوی
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: pathologist1357@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف : زمان مراجعه بیماران، در نحوه درمان و نیز موفقیت درمان مؤثر است. تشخیص زود هنگام ضایعات بد خیم و پیش بدخیم حفره دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه به بررسی تأثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی بر زمان مراجعه بیماران در بیماران مبتلا به ضایعات پاتولوژیک دهانی در مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 1391 پرداخته شد.

مواد و روش ها : در این مطالعه 80 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی براساس معیارهای ورود و خروج بصورت تصادفی وارد مطالعه شدند. سپس برای هر بیمار فرمی حاوی اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به شرایط اجتماعی اقتصادی پر گردید. داده های بدست آمده به وسیله آزمون های آمار توصیفی (میانه) و آزمون های Mann-Whitney و Kruskal-Wallis و آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها : ميانه طول مدت شكايت در مردان 90 روز و در زنان 14/50 روز بدست آمد و تفاوت مشاهده­ شده در دو گروه‌ معني­ دار بود (01 0/0 = P) . ميانه طول مدت شكايت در افرادي كه محل سكونت‌شان شهر بود 15 روز و در افرادي كه محل سكونت‌شان روستا بود 105 بدست آمده است كه تفاوت مشاهده ­شده معني‌دار بود ( P<0.001). ميانه طول مدت شكايت براساس میزان تحصیلات نشان داد طول مدت شكايت در افراد با ميزان تحصيلات مختلف معني‌دار بود (P<0.001). مطابق با آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن انجام شده ملاحظه مي‌شود بين طول مدت شكايت و ميزان درآمد ماهيانه همبستگي معكوس معني‌داري وجود داشت ( P<0.01).

نتیجه گیری : براساس یافته های حاصل از این مطالعه، افرادی که در شرایط اجتماعی اقتصادی پایین تری قرار دارند زمان مراجعه (طول مدت شکایت از بیماری) در این بیماران بیشتر بود.

کلید واژه ها: شرایط اجتماعی - اقتصادی, طول مدت شکایت بیماری, دانشکده دندانپزشکی تبریز
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 05 خرداد 1392
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)