چکیده
زمینه و اهداف : رصد کردن یا Tracer Methodology یکی از روش های جدید ارزشیابی است که هدف آن ارزشیابی سیستم و فرایند ارائه مراقبت، درمان و خدمات یک سازمان بهداشتی و درمانی می باشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرایند مراقبت از دانش آموز درشهرستان تبریز به روش Tracer Methodology انجام گرفت.
مواد و روش ها : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی می باشد که در پاییز سال 1391 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل تمام دانش آموزان تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان تبریز، و نمونه مورد مطالعه شامل 1 مرکز بهداشتی و درمانی شهری، 1 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، 1 خانه بهداشت و 1 مدرسه در شهر و روستا می باشند که به روش نمونه گیری راحت انتخاب شدند. همچنین تمام فرایندهای پیچیده و مشکل دار جهت بررسی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه، مشاهده، و بررسی اسناد و مدارک در سه مرکز ذکر شده جمع آوری شده و با استانداردهای موجود مقایسه شدند.
یافته ها : فرایند مراقبت از دانش آموز در خانه بهداشت 77% امتیاز، در مرکز بهداشتی و درمانی روستایی 90% امتیاز و در مرکز بهداشتی و درمانی شهری 83% از امتیاز کل را کسب کرد. یافته ها نشان داد بیشترین نقص در فرایند مورد ارزشیابی مربوط به مستندسازی می باشد.
بحث و نتیجه گیری : نتایج ارزشیابی حاکی از آن است که فرایند مراقبت از دانش آموز در سطح قابل قبولی ارائه می گردد و نواقصات موجود نیز با برنامه ریزی صحیح می تواند رفع شود. همچنین Tracer Methodology می تواند به عنوان روش مناسبی برای ارزشیابی فرایند در سطوح مختلف بکار برده شود.