Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1392؛4(3): 1-9.
  تعداد مشاهده چکیده: 698
  تعداد دانلود PDF: 303

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

ارزيابي کيفيت خدمات آزمايشگاهي از دیدگاه بیماران

زهرا گل محمدی*، جعفر صادق تبریزی، علی اکبر رحیم رحیمی، کمال قلی پور
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: rozag2001@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف : منابع علمي ثابت کرده اند که ارتقاي کيفيت خدمات نه تنها موجب ارائه خدمات بهينه به مشتري ها مي شود بلکه بطور چشم گيري باعث افزايش رضايتمندي، تمايل به مراجعات بعدي، و کاهش در زمان صرف شده براي دريافت خدمت مورد نظر شده و از سوي ديگر موجبات کاهش هزينه ها براي سيستم را فراهم مي سازد. در اين مطالعه كيفيت خدمات آزمايشگاهي از ديدگاه بيماران دريافت كننده اين خدمات مورد ارزيابي قرار گرفته است.

مواد و روش ها : اين مطالعه تركيبي از مطالعات كيفي و مطالعه توصيفي مقطعي بوده و با شركت 150نفر از مراجعه كنندگان آزمايشگاه بيمارستان تخصصی قلب و عروق (بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز) انجام گرفته است. كيفيت خدمت با فرمول (عملكرد× اهميت) - 10 = كيفيت خدمت، محاسبه گرديده و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه ای كه روايي و پايايي آن قبلاً تاييد شده است، استفاده گرديد. تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار T-test ,SPSS-14 و رگرسيون انجام گرفته است.

یافته ها : در تحقيق حاضر، كيفيت خدمت كل از دید گیرندگان خدمت 7.93 از 10 است که نشانگر کیفیت نسبتاً پایینی است و این به این معنی است که در بیشتر موارد، خدمات ارائه شده کیفیت مناسبی ندارند. درحالی¬که برخی از زمینه ها همچون حیطه های احترام و تعامل، توجه فوری و به موقع به مشتری، و میزان اعتماد ایشان به آزمایشگاه با امتیازی بالاتر از 8 کیفیت نسبتاً مناسبی را کسب کرده اند. سهولت دسترسی به مکان آزمایشگاه با امتیاز 5.87 نیز کمترین امتیاز را در ابعاد کیفیت خدمت کسب کرده است.

بحث و نتیجه گیری : در اين مطالعه بطور کلی كيفيت خدمت ارائه شده از دید گیرندگان خدمت نسبتاً پایین ارزیابی شده است كه بیانگر ضرورت توجه به ارتقاء كيفيت خدمات این مرکز می باشد. به نظر می رسد که باتوجه جدی و برنامه ریزی منسجم و اقدامات اصلاحی چندی می توان در مدتی کوتاه اقداماتی مؤثر در زمينه ارتقاء کیفیت خدمات و رساندن آن به حد مطلوب نظر بیماران، به انجام رساند.

کلید واژه ها: آزمایشگاه تشخیصی, کیفیت خدمات, ارزیابی کیفیت
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 29 آذر 1392
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)