Logo-doh
مجله تصویر سلامت. 1392؛4(3): 10-17.
  تعداد مشاهده چکیده: 924
  تعداد دانلود PDF: 390

کیفیت در ارائه خدمات سلامت

مقاله پژوهشی

بررسی روايي و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری از نگاه صاحب نظران و مشتریان در خدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای

رویا حسن زاده، محمد اصغری جعفر آبادی، جعفر صادق تبریزی، فرید غریبی*
*نویسنده مسئول: پست الکترونیکی: farid_hc.manager@yahoo.com

چکیده

زمینه و اهداف : کیفیت مشتری شامل مجموعه توانمندی های مورد نیاز گیرندگان خدمت برای مشارکت مؤثر در فرایند دریافت خدمت و مراقبت صحیح است. هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی کیفیت مشتری درخدمات مرتبط با بیماران مبتلا به التهاب روده ای می باشد.

مواد و روش ها : پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که هدف آن بررسی پرسشنامه 16سؤالی کیفیت مشتری است. به منظور تعیین روایی، پرسشنامه بین 11نفر از صاحب نظران توزیع شد. 10نفر از آنان برمبنای معیارهای تعیین روایی نظرات خود را اعلام کردند و در بخش روایی صوری نظرات خود را بصورت کیفی اعلام نمودند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از مطالعه پایلوت به روش همسانی درونی و محاسبه آلفای کرونباخ با تعداد 30 نمونه محاسبه گردید.

یافته ها : در بخش تعیین روایی محتوایی تمامی گویه های پرسشنامه توسط شاخص های CVR و CVI به ترتیب با نمرات 1 و 0.89 مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ 0.78 تایید گردید. پرسشنامه نهایی براساس پيشنهادات متخصصين و نظرات کیفی آنان به 19گویه در 4 حیطه تعريف شده كيفيت مشتري شامل اعتقاد بيمار به اينكه نقش او در امر درمان مهم است، داشتن دانش، مهارت و اعتماد به نفس کافی براي انجام فعاليت هاي مرتبط با روند درمان، تلاش براي حفظ و بهبود سلامتي یا مشارکت فعال وتداوم روند مراقبت حتي در شرايط بحراني و استرس تغییر یافت.

بحث و نتیجه گیری : تایید پرسشنامه توسط روش های علمی آماری بکار رفته، حاکی از توانایی بالای ابزار بوده و بی تردید استفاده از آن در عرصه پژوهش می تواند گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت خدمات دریافتی توسط مشتریان نظام سلامت بردارد.

کلید واژه ها: کیفیت مشتری, روایی, پایایی
نام
نام خانوادگی
پست الکترونیکی
نظرات
کد امنیتی


تعداد مشاهده چکیده:

Your browser does not support the canvas element.


تعداد دانلود PDF:

Your browser does not support the canvas element.

انتشار الکترونیکی: 29 آذر 1392
EndNote EndNote

(Enw Format - Win & Mac)

BibTeX BibTeX

(Bib Format - Win & Mac)

Bookends Bookends

(Ris Format - Mac only)

EasyBib EasyBib

(Ris Format - Win & Mac)

Medlars Medlars

(Txt Format - Win & Mac)

Mendeley Web Mendeley Web
Mendeley Mendeley

(Ris Format - Win & Mac)

Papers Papers

(Ris Format - Win & Mac)

ProCite ProCite

(Ris Format - Win & Mac)

Reference Manager Reference Manager

(Ris Format - Win only)

Refworks Refworks

(Refworks Format - Win & Mac)

Zotero Zotero

(Ris Format - Firefox Plugin)