چکیده
زمينه و اهداف : کيفيت خدمات سلامت يکي از مفاهيم تاثيرگذار در سيستم هاي سلامت بوده و ارزيابي آن زمينه را براي شناسايي نيازها و انتظارات دريافت کنندگان خدمات و بهبود کيفيت خدمات سلامت فراهم مي کند. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي کيفيت خدمت در مراقبت هاي ارائه شده به بيماران مبتلا به التهاب روده طراحي و اجرا شده است.
مواد و روش ها : مطالعه ي حاضر از نوع توصيفي- مقطعي مي باشد که با شرکت 94 نفر از بيماران مبتلا به التهاب روده بيمارستان امام رضا و کلينيک گلگشت تبريز انجام شده است. روش نمونه گيري از نوع تصادفي ساده بوده و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه اي که روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفته است، استفاده گرديد. کيفيت خدمت با استفاده از مدل CQMH و فرمول کيفيت خدمت= 10- (اهميت × عملکرد) مورد محاسبه قرار گرفت. براي تجزيه و تحيل داده ها از SPSS17 استفاده گرديد.
يافته ها: در اين مطالعه امتياز کيفيت خدمت کل 7.21 بوده و ابعاد استمرار خدمات، انتخاب ارائه کننده و اعتماد به ترتيب بالاترين امتياز و ابعاد پيشگيري، گروه هاي حمايتي و ايمني به ترتيب پايين ترين امتياز کيفيت خدمت را به خود اختصاص دادند. همچنين بيشترين اهميت و بهترين عملکرد، به ترتيب مربوط به ابعاد "کيفيت امکانات و تسهيلات اوليه" و "اعتماد" مي باشد.
بحث و نتيجه گيري : نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد کيفيت خدمت کل با امتياز 7.21 نسبت به عدد ملاک (9) در سطح بسيار پاييني بوده که اين امر نشان دهنده شکاف وسيع بين انتظارات دريافت کنندگان خدمات و عملکرد واقعي سيستم است.